Thursday, December 2, 2010

Si kembar derita hidap penyakit




PEREMBA – Sejak dilahirkan tiga bulan lalu, pasangan kembar lelaki dan perempuan bagi pasangan suami isteri dari Kampung Peremba di sini terpaksa menanggung derita apabila menghidap pelbagai penyakit.

Pasangan kembar berkenaan, Mohd Amirul Aiman menghadapi masalah kekurangan darah dalam badan, manakala Siti Nuralia Narisha menghadapi implikasi usus dan juga jangkitan kuman dalam darah.

Bapa pasangan kembar itu, Jamaludin Abdullah, 33, berkata, dua anak kembarnya itu menderita penyakit itu sejak dilahirkan lagi.

Menurutnya, anak lelakinya memerlukan rawatan berpanjangan, sementara anak perempuannya kini sedang dirawat di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB).

“Saya mempunyai lima anak yang mana semuanya masih kecil dan hanya anak sulung yang sudah bersekolah di Tahun Satu.

“Dalam keadaan kesihatan pasangan kembar saya yang sakit ini, saya menghadapi masalah kewangan bagi menampung kos rawatan dan juga perbelanjaan untuk anak-anak,” katanya kepada Sinar Harian.

Jamaludin berkata, anak perempuannya yang sakit itu kini dijaga isterinya, Siti Norhamadiah Abdul Talib di hospital, memandangkan dia perlu bekerja dan menjaga anak yang lain di rumah termasuk Mohd Amirul Aiman.

Menurutnya, gaji atau upah diterima sebagai pembantu kedai tidak menentu dan dia dibayar mengikut hari.

“Upah bekerja ini tidak menentu bergantung kepada keadaan yang mana adakalanya saya menerima RM25 dan ada harinya saya hanya menerima upah sebanyak RM15 sahaja.

“Tambahan pula, hanya saya seorang yang bekerja untuk menanggung keluarga ini dengan anak-anak yang masih menyusu dan bersekolah, mereka memerlukan penjagaan sewajarnya,” katanya yang berasal dari Sabah.

Semua anak Jamaludin dan Siti Norhamadiah berusia dalam lingkungan tiga bulan hingga tujuh tahun.

Malah, anak ketiga pasangan suami isteri itu juga menghidap sakit penat dan memerlukan rawatan kesihatan.

Jamaludin berkata, dia tidak pernah menerima sebarang bantuan termasuk Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) kerana tidak mengetahui saluran untuk memohon dan dia berharap agar ada pihak yang dapat membantu meringankan bebannya.

Ketua UMNO Cawangan Peremba, Ayob Ali bersama Penyelaras Teluk Chengai, Marshita Din telah sudi menyampaikan sumbangan barangan keperluan kepada keluarga itu

No comments:

Post a Comment