Thursday, December 2, 2010

Tok Guru tidak kisah



KOTA BHARU – Mursyidul Am Pas tidak kisah jika Penasihat DAP, Lim Kit Siang diangkat menjadi Timbalan Perdana Menteri apabila Pakatan Rakyat memenangi Pilihan Raya Umum Ke-13 nanti.

Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, selagi dasar parti tidak bercanggah dengan dasar negara pengagihan jawatan itu kepada DAP tidak menjadi isu kepada PR.

“Sebagai negeri demokrasi tidak boleh pandang bangsa-bangsa� kita kena pandang dasar, dasar negara dan dasar parti. Selagi dasar parti tidak bercanggah dengan dasar negara tidak apa.

“Tak ada apa bagi saya (pelantikan Kit Siang). DAP, MCA, MIC itu serupa sahaja, sama-sama tak ada Islam, cuma dibeza-bezakan oleh parti sekular Melayu. DAP pun serupa dengan MCA.

“Jika MCA boleh jadi Timbalan, boleh jadi Menteri, pelik apa jawatan itu boleh juga diberikan kepada DAP. Bagi saya nak lantik Kit Siang atau MCA pun, selagi tidak bercanggah dengan Islam dan dasar negara tidak apa,” katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan Mesyuarat Exco Mingguan, di sini, semalam.

Beliau mengulas kenyataan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim yang mengesahkan Kit Siang akan menjadi Timbalan Perdana Menteri jika pembangkang memenangi pilihan raya umum akan datang.

Janji itu dilafazkan Anwar dalam wawancara dengan akhbar Sin Chew Daily yang disiarkan pada 26 November lalu sempena dengan Kongres Nasional Tahunan PKR Ketujuh.

Menteri Besar Kelantan itu berkata, apa yang menjadi kelebihan PR adalah adanya Pas yang menegakkan Islam dan jika ada sebarang isu bercanggah Islam, Pas akan beri pandangan serta teguran.

Menurutnya, ia berbeza dengan UMNO kerana suara Islam tidak boleh campur tangan dan itulah kelemahan UMNO berbanding PR.

Sementara itu, Nik Abdul Aziz berpendapat kenyataan Ketua Dewan Ulama Pas, Datuk Harun Taib bahawa Anwar tidak berhak menentukan Kit Siang sebagai Timbalan Perdana Menteri sekiranya pembangkang berkuasa sebagai pandangan peribadi.

“Itu adalah pandangan peribadi, belum dibawa ke mesyuarat. Saya sendiri tidak tahu lagi kertas cadangan Anwar itu.

“Bagi saya nak lantik Kit Siang atau MCA pun selagi tidak bercanggah dengan Islam dan dasar negara tidak apa. MCA, DAP sama-sama tidak Islam dan sama-sama tidak Melayu,” katanya.

No comments:

Post a Comment