Thursday, December 30, 2010

Wanita berambut perang lebih berjaya dalam hidup



LONDON 29 Dis. - Wanita berambut perang sering dianggap bodoh, tetapi golongan itu juga didapati lebih berjaya dalam hidup apabila memperoleh pendapatan tahunan lebih 600 pound (RM2,861) berbanding wanita berambut gelap dan merah.
Satu kajian oleh syarikat kecantikan Britain, Superdrug mendapati wanita berambut perang memperoleh purata pendapatan 23,150 pound (RM110,313) setahun, berbanding 22,586 pound (RM107,627) yang dibawa pulang wanita berambut perang dan 22,327 pound (RM106,383) oleh wanita berambut merah.
Kajian melibatkan 3,000 wanita profesional itu juga menunjukkan majoriti pekerja wanita berambut perang merasakan mereka tidak dipandang serius di tempat kerja, walaupun menerima gaji lebih tinggi.
Wanita berambut perang pula lebih mendapat perhatian di tempat kerja apabila lapan daripada 10 responden mendakwa mereka merasakan diri lebih bernilai semasa bekerja.
"Kajian ini membuktikan kita tidak boleh menilai seseorang berdasarkan paras rupa mereka dan kita juga tidak boleh membuat sebarang kesimpulan mengikut penampilan seseorang.
"Wanita berambut perang mungkin dikenali sebagai kurang matang dan liar, tetapi kajian ini menunjukkan mereka memperoleh pendapatan yang lebih tinggi," kata Pengarah Kelengkapan Dandanan Diri Superdrug, Simon Comins.
Menurut kajian, wanita berambut merah lebih gemar bertukar-tukar kerja bagi mendapatkan pendapatan serta kedudukan yang lebih baik, berbanding wanita berambut gelap yang memilih untuk kekal lebih lama di sesebuah syarikat bagi mendapat kenaikan pangkat.
Wanita berambut perang pula didapati lebih menitikberatkan hubungan baik dengan pelanggan dan mahu sentiasa didampingi teman di tempat kerja.
Kajian itu mendapati wanita berambut perang gemar dipuji oleh rakan sekerja atas usaha mereka berbanding wanita berambut gelap dan merah yang tidak memerlukan penghargaan daripada orang sekeliling. - Agensi
-utusan

No comments:

Post a Comment