Tuesday, March 29, 2011

Gandhi punyai kekasih lelaki


LONDON: Pemimpin pergerakan kemerdekaan India, Mahatma Gandhi didakwa dwiseksual.
Dia dikatakan meninggalkan isterinya untuk tinggal bersama seorang lelaki, ahli bina badan keturunan Jerman-Yahudi, menurut buku baru mengenai kisah kehidupannya.

Gandhi didakwa amat mencintai Herman Kallenbach.

Kallenbach dilahirkan di Jerman tetapi berhijrah ke Afrika Selatan dan menjadi arkitek kaya raya.

Gandhi bekerja di negara itu dan Kallenbach menjadi pengikutnya yang rapat. Mereka tinggal bersama di rumah yang dibina oleh Kallenbach di Afrika Selatan dan berikrar untuk mencintai satu sama lain...‘cinta yang mereka harap tidak pernah dilihat oleh dunia.’ Dakwaan itu terkandung dalam biografi baru oleh Joseph Lelyveld yang berjudul: ‘Great Soul: Mahatma Gandhi And His Struggle With India.’ Buku berkenaan menceritakan secara terperinci hubungan pemimpin pergerakaan kemerdekaan India dengan Kallenbach yang tidak pernah didedah sebelum ini.

Pada usia 13 tahun, Gandhi dikahwinkan dengan Kasturbai Mankhanji, 14. Tetapi selepas mempunyai empat anak, mereka berpisah pada 1908 supaya Gandhi boleh tinggal bersama Kallenbach, menurut buku itu.

Gandhi didakwa memaksa Kallenbach berjanji supaya tidak melihat wanita dengan bernafsu. “Saya tidak dapat bayangkan betapa buruknya seks lelaki dengan wanita,” kata Gandhi kepada kekasihnya itu, menurut buku berkenaan. Mereka berpisah pada 1914 apabila Gandhi kembali ke India. Kallenbach tidak dibenarkan masuk ke negara itu kerana tercetusnya Perang Dunia Pertama. - DM

No comments:

Post a Comment