Tuesday, March 29, 2011

Ketua penjara Khmer Rouge rayu hukuman





2011/03/29

Kaing Guek Eav
Kaing Guek Eav
PHNOM PENH: Lelaki yang mengaku sebagai ketua warden penjara Khamer Rouge yang memantau penderaan dan pembunuhan 16,000 tahanan dilaporkan kembali ke mahkamah semalam untuk merayu hukuman penjara 19 tahun terhadap beliau kerana kesalahan jenayah perang dan jenayah kemanusiaan. 

Peguam bela memberi hujah, keputusan awal bahawa Duch bersalah adalah satu kesilapan berikutan tribunal yang dikenali sebagai ‘Extraordinary Chambers in the Courts of Cambodia’ sepatutnya hanya membicarakan pemimpin kanan Khmer Rouge.
Mereka menegaskan, Duch bukan seorang pemimpin tertinggi dan hanya sekadar menurut perintah.
Kaing Guek Eav juga dikenali sebagai Duch adalah satu-satunya setakat ini dibicarakan di tribunal khas PBB yang ditubuhkan untuk menyiasat dan mendakwa pegawai yang terbabit dalam kekejaman melampau rejim pelampau Marxis yang menyebabkan kematian 1.7 juta penduduk. 

Duch yang berusia 68 tahun dihukum Julai tahun lalu selama 35 tahun kerana jenayah perang dan jenayah kemanusiaan tetapi hukuman diringankan kepada 19 tahun berikutan masalah teknikal dan tempoh hukuman yang sudah dijalani. 

Duch juga memberitahu mahkamah, kes beliau bergantung kepada ‘personal jurisdiction’ iaitu mahkamah mempunyai kuasa untuk mendakwa beliau atau tidak. 

“Duch adalah seorang pengerusi warden penjara, sebuah pusat keselamatan. Bagaimana beliau boleh dipertimbangkan sebagai seorang yang bertanggungjawab kepada jenayah terbabit?” kata peguam bela, Kar Savuth. 
“Beliau pastinya seorang yang melakukan jenayah tetapi beliau menerima arahan seperti juga pentadbir penjara lain.” 

Kar turut menyifatkan Duch adalah seorang mangsa proses undang-undang kerana mahkamah tidak cuba untuk mendakwa 195 lagi ketua pentadbiran penjara Khmer Rouge lain, tempat lebih ramai tahanan yang mati berbanding di pusat tahanan kelolaan Duch. 

Tetapi, pendakwa menggesa mahkamah berkenaan menolak rayuan Duch. 
“Duch adalah orang paling bertanggungjawab atas jenayah itu,” kata pendakwa bersama, Chea Leang. 

Rayuan pendakwa dibuat hari ini supaya hukuman Duch ditambah kepada 45 tahun hingga seumur hidup. Keputusan akan diketahui Jun depan. – AP
-bharian

No comments:

Post a Comment