Friday, March 18, 2011

Tentera Libya serang bandar dan kepung kubu pemberontak






SELAMATKAN DIRI: Para pelarian dari Somalia yang melarikan diri daripada keganasan di Libya berjalan di hadapan sebuah perkhemahan pelarian sempadan di Ras Jdir, kelmarin. -- Foto REUTERS


Bekas menlu Perancis selar masyarakat dunia lengahkan pelaksanaan zon larangan terbang dan usaha selamatkan nyawa


TOBRUK (Libya): Tentera Libya telah menyerang sebuah bandar yang dikuasai pemberontak dengan meriam dan mula mengepung sebuah kubu kuat pemberontak di Benghazi semalam, sedang usaha-usaha menghalang Encik Muammar Gaddafi daripada menghancurkan pemberontakan itu, tergendala.
Di Geneva, seorang bekas menteri luar Perancis, Encik Bernard Kouchner, menyelar masyarakat dunia kerana berlengah-lengah melaksanakan satu zon larangan terbang dan berkata sudah terlalu lambat untuk menyelamatkan nyawa.'Harus ada sekurang-kurangnya zon larangan terbang. Namun kini sudah terlambat,' kata Encik Kouchner mengenai tindakan keras Encik Gaddafi ke atas pemberontakan yang makin terancam itu.'Kalau pun kami dapat membuat keputusannya hari ini, sudah terlalu lewat,' kata beliau kepada World Radio Switzerland.'Kami sudah tahu sejak tiga minggu lalu bahawa orang awam yang miskin itu menghadapi kematian. Dan kami tidak berbuat apa-apa.'Di Benghazi, tempat bermulanya satu Majlis Nasional pemberontak itu, ada penduduk yang meramalkan pertumpahan darah dan pula yakin pemberontak akan menang.Italy, yang mungkin menjadi pangkalan bagi satu zon larangan terbang yang disarankan oleh Britain dan Perancis, telah menolak sebarang campur tangan tentera dalam negara pengeksport minyak itu.Tentera Libya mengarahkan penduduk Benghazi supaya letak senjata dan salah seorang anak Encik Gaddafi, Encik Saif al-Islam, memberitahu Euronews TV bahawa bandar kedua Libya itu akan jatuh, tidak kira ada zon larangan terbang atau tidak.'Segala-galanya akan berakhir dalam 48 jam,' katanya.Pertubuhan bantuan, Medecins Sans Frontieres, berkata keganasan itu telah memaksanya mengeluarkan kakitangannya dari Benghazi dan memindahkan pasukannya ke Iskandaria, Mesir.Penduduk di Misrata, bandar ketiga terbesar 200 kilometer ke timur Tripoli dan juga kubu kuat Encik Gaddafi, berkata pasukan pemerintah telah menyerang bandar dikuasai pemberontak itu dengan kereta kebal dan artileri.Serangan meriam itu membunuh sekurang-kurangnya lima orang dan mencederakan 11 orang, kata seorang doktor hospital di Misrata kepada Reuters melalui telefon.'Pengeboman hebat berlaku dari tiga arah. Mereka menggunakan senjata berat seperti kereta kebal dan meriam. Namun mereka belum memasuki bandar ini,' kata seorang penduduk, Encik Mohammed.Kuasa-kuasa asing menyelar tindakan keras Encik Gaddafi itu tetapi tidak kelihatan akan bertindak.Kemenangan Encik Gaddafi dan penindasan pemberontak itu boleh mengubah haluan gerakan prodemokrasi di rantau itu. -- Reuters.

No comments:

Post a Comment