Friday, March 18, 2011

Tuntutan saman Tian Chua ke atas Ketua Polis Negara, kerajaan Malaysia dibatalkan



KUALA LUMPUR 17 Mac - Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Tian Chua dan aktivis Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil (Bersih), Abdul Razak Ismail gagal dalam tuntutan saman RM4 juta yang dikemukakan ke atas Ketua Polis Negara dan kerajaan Malaysia kerana didakwa menangkap dan menahan mereka secara salah di bangunan Parlimen, lima tahun lalu.
Hakim Mahkamah Tinggi di sini, Datuk V. T. Singham memutuskan demikian hari ini setelah membenarkan permohonan Ketua Polis Negara dan kerajaan Malaysia selaku pihak responden untuk membatalkan saman tersebut.
Keputusan itu dibuat setelah hakim tersebut bersetuju dengan hujah pihak responden yang menyatakan bahawa tuntutan itu wajar dibatalkan kerana pegawai polis yang bertanggungjawab menangkap dan menahan mereka tidak dinamakan sebagai responden dalam tuntutan saman tersebut.
Hakim Singham menetapkan demikian selepas beliau selesai mendengar hujah daripada kedua-dua pihak terhadap permohonan yang difailkan oleh pihak responden pada 6 Januari lalu.
Tian Chua atau nama sebenarnya Chua Tian Chang dan Abdul Razak diwakili oleh peguam Jason Tan manakala pihak responden diwakili oleh Peguam-Peguam Kanan Persekutuan, Habibah Haron dan Yusaini Amer Abd. Karim.
Tian Chua dan Abdul Razak memfailkan saman tersebut pada 17 Disember 2007 bagi menuntut ganti rugi khas, ganti rugi am dan teruk serta ganti rugi teladan selepas mereka ditahan ketika dalam dalam perjalanan ke bangunan Parlimen pada 11 Disember 2007.
Mereka mendakwa, tindakan tersebut melanggar Artikel 5 Perlembagaan Persekutuan dan Seksyen 23 Kanun Tatacara Jenayah kerana tiada waran atau alasan tangkapan diberikan walaupun mereka telah berkali-kali memintanya.
Menurut mereka lagi, polis selanjutnya telah melakukan pencerobohan, serangan dan serang sentuh terhadap mereka dengan menggunakan kekerasan.

No comments:

Post a Comment