Friday, July 29, 2011

Daftar kes farak

KUALA LANGAT: “Pihak kami mengeluarkan surat pengesahan kepada Ros dan mengarahkannya pergi ke mahkamah bagi membuat permohonan mendaftarkan kes farak bubar perkahwinan,” kata Pegawai Tadbir Agama Pejabat Agama Islam Daerah Kuala Langat, Md Razali Hassanusi.

Beliau mengulas mengenai sepasang suami isteri dikenali sebagai Ros dan Malek disiarkan Harian Metro semalam berhubung status perkahwinan mereka.


Menurutnya, perkara itu berdasarkan nombor siri yang terdapat pada sijil nikah mereka palsu.

Pada 13 April lalu, Pejabat Agama Islam Daerah Kuala Langat mengeluarkan surat pengesahan perkahwinan mengatakan status perkahwinan pasangan terbabit diragui. “Perkara ini, berdasarkan nombor siri yang terdapat pada sijil nikah mereka. Pasangan itu dipercayai bernikah secara sindiket,” katanya.


Menurutnya, pejabat pihaknya sudah mengeluarkan surat pengesahan kepada Ros dan mengarahkannya pergi ke mahkamah bagi membuat permohonan mendaftarkan kes farak perkahwinan.


“Tuntutan farak perkahwinan ini bertujuan memisahkan mereka buat seketika sementara pihak mahkamah meneliti masalah yang dihadapi sekali gus menentukan status sebenar pasangan itu,” katanya.

Menurut Md Razali, Ros perlu membawa perkara ini ke mahkamah segera supaya masalahnya dapat diselesaikan secepat mungkin. Muka depan Harian Metro semalam melaporkan niat baik seorang wanita tempatan dikenali sebagai Ros, 45, menumpangkan wanita lain, warga Indonesia dikenali Yati, 30, bertukar malang apabila Yati mengurat suaminya.

Ros berkata, selama Yati tinggal bersama di rumahnya, dia sedikitpun tidak curiga terhadap Yati dan tidak menduga wanita itu menjalin hubungan dengan suaminya. “Selama lebih setahun Yati menumpang di rumah saya iaitu sehingga Ogos tahun lalu selepas dia dihalau gara-gara mengurat suami majikannya.

“Bukan saja dia rampas suami saya, malah saya juga disihirnya kerana awal tahun ini saya diserang penyakit misteri hingga separuh lumpuh hampir enam bulan sehingga tidak mampu melakukan sebarang kerja,” kata Ros yang tidak mempunyai anak biarpun selepas 22 tahun berkahwin dengan suaminya yang dikenali sebagai Malek, 55. Ros dipetik berkata, dia kini hidup kesusahan dan terpaksa bekerja sebagai buruh kasar untuk menyara hidup selepas suaminya langsung tidak memberi nafkah selepas meninggalkannya sejak Ogos tahun lalu mengikut Yati.

myMetro | Daftar kes farak

No comments:

Post a Comment