Sunday, July 17, 2011

Hasut guling Benigno

MANILA: Seorang pegawai tentera laut Filipina berpangkat kolonel dilucutkan daripada jawatannya dan disoalsiasat berhubung video yang menunjukkan beliau menggesa penggulingan Presiden Benigno Aquino.

Kolonel Generoso Mariano disingkirkan daripada jawatan Timbalan Ketua Markas Simpanan Tentera Laut dan disiasat atas dakwaan menghasut, kata jurucakap tentera laut, Lt Kolonel Omar Tonsay.


“Video itu menunjukkan beliau bercakap menentang kerajaan” kata Tonsay.

Dalam video yang tidak disiarkan secara terbuka itu, Mariano menggambarkan beberapa senario yang mewajarkan seorang presiden digulingkan.


Tonsay berkata, gesaan supaya menggulingkan Benigno tidak mendapat sokongan.


Mariano yang sepatutnya bersara hari ini apabila mencapai usaia 56 tahun, diarah tidak meninggalkan kuartersnya sehingga siasatan selesai.

“Kesalahan yang dilakukannya ialah perbuatan yang tidak sepatutnya dilakukannya selaku pegawai dan menghasut. Menghasut adalah kesalahan amat serius,” kata Tonsay.



Dia tidak memberi tahu bila pita itu dirakamkan tetapi berkata, ia sudah ditonton oleh beberapa unit tentera.

Satu salinan video itu dihantar oleh orang yang tidak dikenali ke ibu pejabat tentera laut.


Tentera Filipina terbabit dalam beberapa cubaan rampasan kuasa sejak menyokong ‘kuasa rakyat’ menumbangkan pemerintahan kerajaan Ferdinand Marcos pada 1986.


Dua daripada lima presiden selepas Marcos terselamat daripada cubaan rampasan kuasa tentera, termasuk ibu Benigno Corazon Aquino yang meminta bantuan tentera udara Amerika Syarikat dalam satu cubaan menggulingkannya pada 1989. - AFP

myMetroHasut guling Benigno

No comments:

Post a Comment