Friday, July 22, 2011

Kepulangan Umar Patek bimbangkan Jakarta


JAKARTA 21 Julai – Agensi Antikeganasan Indonesia (BNPT) bimbang suspek pengganas berprofil tinggi, Umar Patek yang akan dibawa pulang dari Pakistan untuk menjalani pendakwaan bakal mencetuskan huru hara di negara ini.

“Proses membawa pulang Umar masih lagi dalam rundingan kerajaan dan walaupun dia merupakan warga Indonesia, namun terdapat beberapa prosedur perlu diikuti,” kata Ketua BNPT, Ansyaad Mbai

Tambahnya, Umar akan didakwa kerana terlibat dalam serangan bom pada petang Krismas (2000) dan di Bali (2002).

Dalam pada itu, tertuduh juga akan didakwa di bawah Kanun Jenayah kerana melancarkan serangan yang dirancang serta Undang-undang Darurat ekoran membawa bahan letupan dan senjata api.

Kedua-dua serangan tersebut berlaku sebelum Indonesia menggubal undang-undang antikeganasan, namun Umar masih berisiko berhadapan hukuman mati di bawah Kanun Jenayah dan Undang-undang Darurat.

Penganalisis keganasan, Noor Huda Ismail berkata, walaupun suspek pengganas itu berhadapan hukuman mati, namun pengaruhnya dilihat boleh menyalurkan maklumat kepada rangkaian pengganas serantau.

“Kepulangannya boleh dianggap sebagai perkara ‘penting kepada pasukan perisikan negara’ kerana penglibatannya dalam Jemaah Islamiah (JI) dan secara tidak langsung akan memberi maklumat bagaimana rangkaian tersebut beroperasi termasuk hubungannya dengan al-Qaeda,” katanya.

Sebelum ini, Pakistan bercadang menghantar tertuduh ke Australia bagi menjalani perbicaraan berhubung kes serangan bom di Bali yang mengorbankan 88 rakyat negara itu.

Umar ditahan di Abbottabad, Pakistan pada Mac lalu. – Agensi

Utusan Malaysia Online - Luar Negara

No comments:

Post a Comment