Friday, July 22, 2011

Surat anak buat pencuri menangis

KUALA LUMPUR: “Kami bukan mahukan wang ringgit dan kekayaan. Kami sanggup berlapar asalkan abah jadi orang baik,” demikian kandungan surat yang ditulis seorang anak kepada bapanya yang dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini, semalam atas tuduhan mencuri.

Surat yang dibacakan peguam Wan A Fadzil Wan Omar ketika mengemukakan rayuan terhadap anak guamnya Nik Iza Afni Hussin, 38, mengundang rasa hiba bapa empat anak itu sehingga dia menangis.


Difahamkan surat yang diserahkan isteri tertuduh itu ditulis anak sulungnya yang menduduki Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) tahun ini.

Terdahulu, pekerja kedai akuarium itu mengaku bersalah terhadap tuduhan mencuri barang peralatan diri dan makanan ringan yang bernilai lebih RM400 di dua pasar raya bulan lalu.


Majistret Hafizza Sauni menjatuhkan hukuman penjara dua hari dan denda RM4,000 atau dia berdepan tambahan lapan bulan penjara sekiranya gagal menjelaskan denda berkenaan. Mengikut pertuduhan, Nik Iza didakwa mencuri di dalam bangunan termasuk 16 kotak gula-gula jenis Strepsils, empat botol deadoran, dua botol minyak wangi yang keseluruhan bernilai RM260.99 di pasaraya Tesco Scott Garden, Batu 4 1/2, Jalan Klang Lama, Brickfields pada jam 9 malam, 6 Jun 2011.

myMetro | Surat anak buat pencuri menangis

No comments:

Post a Comment