Thursday, July 28, 2011

Suspek serangan Norway gila?



OSLO - Suspek serangan ganas di Norway, Anders Behring Breivik mungkin tidak waras dan berada di bawah pengaruh dadah semasa melancarkan serangan berkembar minggu lalu, menurut peguamnya, kelmarin.

Geir Lippestad, peguam bela awam dipilih Breivik untuk mewakilinya berkata, pelampau berumur 32 tahun itu juga tidak pasti jumlah mangsa dibunuhnya dan suspek turut menyuarakan rasa terkejut kerana polis Norway me-ngambil masa lama untuk menghentikan serangannya.

“Breivik percaya dia mengetuai revolusi anti-Islam untuk menggulingkan kerajaan di Barat dan menganggap mangsa serangannya sebagai korban perang, menandakan dia tidak waras,” menurut Lippestad.

Namun, beberapa pakar jenayah yang mengkaji manifesto tulisan Breivik setebal 1,500 muka surat menolak dakwaan peguam bela itu sebaliknya menganggap Breivik sebagai pembunuh waras yang kejam.

Breivik menggemparkan dunia apabila melancarkan serangan berkembar dengan meletupkan bom di pejabat perdana menteri di Oslo sebelum menuju ke kem belia di sebuah pulau dan melepaskan tembakan rambang, Jumaat lalu, sehingga menyebabkan sekurang-kurangnya 76 orang maut.

Sementara itu, stesen kereta api di tengah Oslo dikosongkan dan perkhidma-tan bas dan kereta api dihentikan selepas bagasi mencurigakan ditemui di dalam sebuah bas, semalam.

Namun polis Norway menolak kemungkinan penemuan bagasi itu mempunyai kaitan dengan Breivik.
SH

No comments:

Post a Comment