Sunday, September 25, 2011

Karzai ikrar terus usaha berdamai dengan Taleban

Beberapa rakyat pula ikrar mahu balas dendam atas kematian Rabbani
KABUL: Presiden Afghanistan, Encik Hamid Karzai, semalam berikrar akan meneruskan usaha menjalin perjanjian damai dengan kumpulan pengganas Taleban.


Beliau berkata demikian sedang beribu-ribu penduduk setempat menghadiri majlis pengebumian mantan Presiden Afghanistan, Allahyarham Burhanuddin Rabbani, yang dibunuh Selasa lalu.Allahyarham Rabbani, 71 tahun, yang merupakan Presiden Afghanistan dari 1992 sehingga 1996, telah dilantik sebagai orang tengah dalam rundingan damai dengan kumpulan Taleban oleh Encik Karzai pada tahun lalu.


Allahyarham merupakan pemimpin Afghanistan paling kanan yang dibunuh sejak pencerobohan Amerika Syarikat di negara itu untuk menggulingkan pemerintah Taleban pada 2001.Encik Karzai semalam menegaskan bahawa pembunuhan itu tidak akan menjejas usahanya untuk cuba memeterai perjanjian damai dengan Taleban.'


Darah (Allahyarham Rabbani) yang mati syahid dan golongan syahid lain merupakan sebab kita meneruskan usaha sehingga negara kita mencapai keamanan dan kestabilan,' ujarnya.Jenazah Allahyarham Rabbani dikebumikan di atas sebuah bukit di ibu kota Kabul semalam.


Beberapa rakyat Afghanistan yang menghadiri upacara pengebumian itu bagaimanapun berikrar akan membalas dendam di atas kematian Allahyarham.Seorang penuntut universiti, Encik Enayatullah, berkata: 'Kami semua sedang berkabung. 


Rakyat telah kehilangan seorang pemimpin agung. Kami berikrar akan membalas dendam atas kematian Burhanuddin Rabbani. Kami juga menuntut agar pemerintah menahan mereka yang bertanggungjawab atas pembunuhan Rabbani.'Lebih 3,000 pegawai polis dikerahkan memantau upacara pengebumian semalam.


Encik Karzai berkata pengebom nekad yang menyembunyikan bom dalam serbannya dapat mendekati Allahyarham Rabbani dengan membawa cakera padat yang didakwa mengandungi 'mesej keamanan' daripada Taleban.


Pengebom nekad itu telah menunggu selama empat hari sebelum Allahyarham Rabbani kembali ke tanah air dari lawatan luar negeri.Dia meletupkan bom itu ketika memeluk Allahyarham Rabbani.Agensi perisikan Afghanistan berkata ia percaya badan kepimpinan Taleban, yang dikenali sebagai Quetta Shura, terlibat dalam pembunuhan itu.Taleban kini memimpin pemberontakan ke atas pemerintah Encik Karzai dan sekitar 140,000 askar asing yang ditempatkan di negara itu. -- AFP.

No comments:

Post a Comment