Menulis di blognya dengan menyentuh pemberian bantuan wang rakyat RM500, Zaid berkata, kerajaan sewajarnya menyerahkan kesemua wang milik rakyat, bukan hanya setakat RM500 kepada kumpula tertentu, yang mula dibayar sejak bulan lalu.

Pemberian wang Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ketika membentangkan Bajet 2012 Oktober lalu.

"Kepada PM masa depan, apa yang boleh saya katakan ialah jika anda mahu memulangkan wang kepada rakyat, pulangkan kesemuanya dan bukan hanya RM500.

"Biarkan kita mendapat balik RM750 bilion yang penyangak mencuri sepanjang 20 tahun lalu. Saya akan membuat bayaran RM100,000 bagi setiap keluarga dan kami akan bekerja keras untuk memastikan kemenangan BN dalam pilihan raya umum akan datang," kata beliau.

Bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri ini menambah, beliau pasti kerajaan mempertikaikan angka-angka yang diketengahkannya.

Oleh itu katanya, satu suruhanjaya bebas harus dibentuk bagi mengenal pasti jumlah wang yang telah hilang dari perbendaharaan negara.

"Jadi, mengapa tidak kita mengadakan suruhanjaya bebas untuk menentukan berapa banyak yang telah diambil secara tidak sah," katanya lagi.

"Bukan sahaja suruhanjaya tidak akan dibentuk, tetapi saya membuat gesaan ini jika sesetengah hero BN mahu menyahut tawaran saya untuk mengadakan debat awam mengenai berapa banyak wang telah hilang ekoran rasuah dan salah guna kuasa," katanya lagi.

Ada pihak mendakwa BR1M bertujuan memancing undi dalam pilihan raya umum akan datang. Bagaimanapun pemimpin BN telah menafikan perkara tersebut.

Dalam tulisannya, Zaid juga berkata, rakyat Malaysia khususnya orang Melayu perlu bersabar beberapa bulan lagi.

"Saya tahu kehidupan (sekarang) sukar dan harga makanan telah melambung tinggi, jadi ambillah RM500, tetapi jangan jual nilai diri anda. Hang Jebat tidak kecewa jika anda melakukannya," katanya lagi.