Friday, July 20, 2012

Andai Aku Tahu Ini Ramadhan Terakhir.....



Andai aku tahu ini Ramadhan terakhir, tentu siangnya aku akan sibuk berzikir, tentu aku tak akan jemu melagukan syair rindu mendayu, merayu kepada-Nya, Tuhan yang satu. Tentu solat aku kerjakan di awal waktu, solat yang dikerjakan sungguh khusyuk lagi tawadhuk. Tubuh dan qalbu akan bersatu memperhambakan diri menghadap Rabbul Jalil dan menangisi kecurangan janji. Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku kuserahkan hanya kepada Allah Tuhan sekalian alam.

Andai aku tahu ini Ramadhan terakhir, tidak akan aku sia siakan walau sesaat yang berlalu, setiap masa tak akan kubiarkan begitu saja. Di setiap kesempatan juga masa yang terluang alunan al-Quran bakal aku alunkan, bakal aku syairkan.

Andai aku tahu ini Ramadhan terakhir, tentu malamnya aku sibukkan dengan bertarawih, berqiamullail, bertahajjud, mengadu, merintih dan meminta belas kasih. Sesungguhnya aku tidak layak untuk ke syurga-Mu, tapi aku juga tidak sanggup untuk ke neraka-Mu.

Andai aku tahu ini Ramadhan terakhir, tentu diriku tak akan melupakan mereka yang tersayang. Mari kita meriahkan Ramadhan. Kita buru, kita cari, suatu malam idaman yang lebih baik dari seribu bulan.

Andai aku tahu ini Ramadhan terakhir, tentu aku bakal menyediakan batin dan zahir mempersiap diri, rohani dan jasmani aku, menanti-nanti jemputan Izrail, di kiri dan kanan lorong-lorong redha ar-Rahman.

Duhai Ilahi, andai ini Ramadhan terakhir buat kami, jadikanlah ia Ramadhan paling bererti, paling berseri, menerangi kegelapan hati kami menyeru ke jalan menuju redha serta kasih sayang-Mu ya Ilahi. Semoga bakal mewarnai kehidupan kami di sana nanti. Namun sahabat, tidak akan ada manusia yang bakal mengetahui adakah Ramadhan ini merupakan yang terakhir kali bagi dirinya. Yang termampu bagi seorang hamba itu hanyalah berusaha, bersedia, meminta belas-Nya.

Semoga Ramadhan ini akan memberikan aku seribu erti dalam kehidupan, manusia yang senantiasa mencari pedoman dan cahaya hidup. Bimbinglah dan pimpinlah aku wahai sahabat. Biarpun aku masih merangkak dan cuba untuk bertatih, aku sentiasa mendoakan yang terbaik untuk kamu semua.
 

No comments:

Post a Comment