Kasih suami, sabar walapun dihalau dari rumah
Ramu menjadikan tempat duduk di situ sebagai katilnya sejak sebulan lalu.
REMBAU – Demi kasihkan isteri dan anak-anak, seorang bekas tentera tidak berpencen sanggup menjadikan sebuah perhentian teksi di pekan ini sebagai tempat menumpang teduh sejak sebulan lalu.

Semuanya kerana dia terpaksa keluar dari rumah selepas isterinya mengambil keputusan untuk bercerai.

Namun, bagi Ramu, 56, (bukan nama sebenar), dia masih menaruh harapan tinggi agar isterinya lembut hati dan dapat menerimanya semula serta memaafkan kesalahannya selama ini.

Walaupun sebenarnya dia boleh menumpang tidur di rumah kakaknya di Nilai, namun disebabkan sayangnya keluarga, dia mengambil keputusan untuk tidak tinggalkan jauh keluarganya itu.

“Bukan mudah hidup di luar rumah lebih-lebih lagi di perhentian ini kerana keadaannya yang terbuka dan cuaca yang agak sejuk pada waktu malam.

"Saya jadikan lokasi ini sebagai tempat tinggal saya buat sementara waktu dan tidak putus-putus berharap agar isteri saya lembut hati serta menerima saya semula,” katanya ketika ditemui Sinar Harian di perhentian teksi berkenaan.

Ramu berkata, sejak berhenti dari tentera, dia mengambil upah memotong getah milik kebun orang dan menjaga tandas awam bagi menampung hidup keluarganya.

"Saya sudah berkahwin sejak lebih 13 tahun lalu dan mempunyai tiga anak yang berusia lima hingga 13 tahun," katanya.

Ramu berkata, walaupun menumpang tidur di perhentian berkenaan, dia tetap menjaga kebersihan di kawasan berkenaan dan tidak berat tulang membantu menyapu sampah berdekatan perhentian berkenaan.

“Mana tidaknya, tidur, mandi semuanya di sini. Walaupun ianya bukan mudah, saya tetap juga menetap di sini," katanya.

Menurut Ramu, buat masa ini, dia masih belum dapat memutuskan sama ada mahu pulang ke rumah kakak di Nilai atau sebaliknya.