Catu makanan untuk anak
Mohd Hanapi masih tidak sedarkan diri ditemani isterinya, Naspaleha ketika menerima kunjungan Wan Hazani (kiri).
GUA MUSANG - Walau suaminya koma sejak empat bulan lalu, seorang isteri di sini tetap setia berada di sisi menjaganya, malah, sedia menanggung masalah kewangan termasuk bayaran sewa rumah.

Naspaleha Najib, 46, berkata, mereka sekeluarga menanggung hutang sewa rumah milik anak syarikat Lembaga Kemajuan Kelantan Selatan (Kesedar) Dagang, hampir setahun kerana tidak cukup wang.

Menurutnya, dia tidak sanggup meninggalkan suami keseorangan di rumah bagi mencari pekerjaan.

"Saya bimbang dengan keadaan suami yang masih koma juga perbelanjaan persekolahan lima daripada sembilan anak, hidup kami makin tertekan sekarang,” katanya.

Dia berkata, akibat kesempitan hidup, dia terpaksa catu makanan daripada tiga kali sehari kepada sekali sahaja untuk anak-anak.

“Itu bergantung kepada keadaan, jika terdesak terpaksa pula menyedia makanan sekadar alas perut. Anak-anak yang bersekolah pula tidak membawa wang belanja,” katanya.

Naspaleha mengakui ada menerima wang Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Gua Musang sebanyak RM400 sebulan, namun mengakui sekadar cukup untuk membeli susu dan lampin pakai buang suaminya.

Katanya, dia merayu supaya kerajaan memberi rumah di bawah Program Bantuan Rumah (PBR) kerana tidak mahu menanggung masalah bayaran sewa lagi.

Sebelum itu, dia menerima kunjungan Ketua Wanita Umno Bahagian Gua Musang, Datuk Wan Hazani Mohd Noor yang bersimpati dengan nasib keluarga terbabit.

Wan Hazani berkata, pihaknya bersimpati dengan nasib keluarga terbabit yang miskin berikutan tanggungan anak ramai dan ketua keluarga sakit.

“Saya akan usaha daftarkan keluarga ini dalam e-kasih sebelum kita rujuk kepada pihak tertentu untuk mendapatkan rumah PBR mengelakkan menanggung hutang sewa rumah," katanya.

Dalam kejadian kira-kira jam 7.15 pagi 9 Julai lalu, Mohd Hanapi cedera parah di kepala selepas motosikal ditungganginya terbabas sebelum terbalik.

Kejadian berlaku di Jalan Kampung Tiong selepas Mohd Hanapi menghantar anaknya ke sekolah.