Monday, October 1, 2012

Hukum penghasut kebencian



New York: Pemimpin Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) menggesa masyarakat dunia mengharamkan perbuatan menghina Islam dan Nabi Muhammad SAW kerana ia adalah ucapan menghasut kebencian.

Pengharaman itu akan membolehkan masyarakat dunia menghormati budaya yang berbeza, kata Setiausaha Agung OIC, Ekmeleddin Ihsanoglu, Jika dunia Barat gagal memahami sensitiviti dunia Islam, itu masalah besar. Provokasi seperti itu mengancam keamanan, keselamatan dan nyawa, Kami bukan suruh hentikan kebebasan berucap tetapi sekat ucapan menghasut kebencian, kata Ihsanoglu.
Beliau membuat kenyataan itu selepas bantahan meletus di berpuluh-puluh negara Islam selepas penyiaran filem Innocence of Muslims terbitan warga Amerika Syarikat menghina Nabi Muhammad,

Protes berterusan

Protes terhadap filem itu berterusan sehingga semalam di Bangladesh, Indonesia, Pakistan dan juga Amerika.

Menurut laporan dari Dhaka, beribu-ribu perusuh membakar lima kuil Buddha dan kediaman penduduk di tenggara Bangladesh berhubung gambar dianggap menghina Islam yang disiarkan di Facebook.
Pegawai berkata, kira-kira 25,000 orang membakar kuil Buddha dan berpuluh-puluh rumah di bandar Ramu dan kampung berhampiran, 350 kilometer dari Dhaka.

Perusuh mendakwa gambar menghina al-Quran dimuat naik ke Facebook oleh seorang lelaki Buddha di kawasan itu, kata pentadbir tempatan, Joinul Bari.

Serang rumah penduduk Buddha

Mereka marah dan menyerang rumah penduduk Buddha, membakar dan merosakkan kuil sejak tengah malam hingga pagi semalam. Sekurang-kurangnya 100 rumah rosak. Kami menghubungi tentera dan pengawal sempadan untuk mengawal keganasan, katanya sambil menambah pihak berkuasa mengharamkan perhimpunan di kawasan itu buat sementara untuk mengelakkan pertempuran seterusnya.

Di Jakarta, beribu-ribu penduduk Islam berarak ke kedutaan Amerika bagi membantah filem oleh Nakoula Basseley Nakoula.
AFP/AP

No comments:

Post a Comment