Monday, October 1, 2012

Rakyat Libya serah senjata



Penduduk Libya beratur untuk menyerahkan senjata mereka kepada pasukan tentera di Dataran Syahid, Tripoli, kelmarin. - Reuters
TRIPOLI 30 Sept. - Penduduk Libya, semalam menyerahkan beratus-ratus senjata kepada tentera kerajaan, sebagai tanda sokongan terhadap kempen pembubaran kumpulan militia di negara ini.
Penduduk menyerahkan senjata mereka di pusat pengumpulan senjata di Dataran Syahid di sini dan di Dataran Kebebasan di Benghazi.
"Ini adalah langkah pertama dan kami akan meneruskan usaha ini bagi mewujudkan keamanan di Libya," kata jurucakap tentera, Ali al-Sheikhi.
Penyelia serahan senjata di Tripoli, Kolonel Hussein Abdullah Khalifa berkata, langkah itu dilakukan selepas perhimpunan anti-militia pada bulan ini mendesak tentera untuk bersatu.
Penganjur kempen di sini, Ziad Hadia berkata, beratus-ratus penduduk menyerahkan senjata ringan serta berat termasuk peluru, bom dan raifal.
Di Benghazi, pasukan tentera menerima 730 senjata ringan, 200 butir bom tangan, 100 senjata berat dan 20,000 peluru pelbagai jenis.
Kempen tersebut akan turut dilaksanakan di beberapa bandar lain. - AFP


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20121001/lu_07/Rakyat-Libya-serah-senjata#ixzz282SnDDWO
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment