Sunday, November 25, 2012

Tunjuk perasaan jadi ganas



Gas pemedih mata dilepaskan ketika pertempuran antara polis dan kumpulan penunjuk perasaan berhampiran bangunan kerajaan di Bangkok, semalam. - REUTERS
BANGKOK 24 Nov. - Polis Thailand bertindak melepaskan gas pemedih mata ketika bertempur dengan beratus-ratus penunjuk perasaan di sini hari ini ketika demonstrasi besar-besaran dianjurkan bagi menggesa kerajaan Perdana Menteri, Yingluck Shinawatra digulingkan.
Polis anti rusuhan memegang perisai dan menembak gas pemedih mata ke arah penunjuk perasaan yang cuba memanjat sekatan jalan raya yang diperbuat daripada simen dan pagar berduri ke kawasan utama demonstrasi berkenaan di di Dataran Royal Plaza di sini.
Polis berkata, antara 300 dan 400 penunjuk perasaan bertempur dengan polis.
Jurucakap polis Piya Uthaya berkata, sebanyak tujuh orang polis cedera dan sekurang-kurangnya 132 penunjuk perasaan ditahan di tempat kejadian yang berdekatan dengan ibu pejabat Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), tidak jauh dari dataran berkenaan.
''Pelbagai jenis senjata termasuk pisau dan peluru dirampas ketika penunjuk perasaan tiba di kawasan demonstrasi tersebut.
''Kami menggunakan gas pemedih mata kerana penunjuk perasaan menghalang polis dan tidak mematuhi arahan keselamatan yang telah dilaksanakan,'' katanya kepada stesen televisyen tempatan.
Pihak berkuasa mengerahkan kira-kira 17,000 anggota polis ke kawasan demonstrasi tersebut.
Kerajaan juga menggunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang membenarkan polis menahan penunjuk perasaan dan melakukan pemeriksaan keselamatan serta membina sekatan jalan raya.
Kumpulan anti kerajaan, Pitak Siam berjaya menarik sokongan daripada pelbagai kumpulan masyarakat termasuk Perikatan Rakyat untuk Demokrasi (PAD) dikenali sebagai 'Baju Kuning' yang membantu menyahstabilkan kerajaan pimpinan abang Yingluck, Thanksin Shinawatra pada 2006 dan 2008.
Pitak Siam dipimpin bekas pegawai tentera, Jeneral (B) Boonlert Kaewprasit, menuduh kerajaan Yingluck menyeleweng dan menjadi boneka kepada Thaksin. - REUTERS


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20121125/lu_01/Tunjuk-perasaan-jadi-ganas#ixzz2DEXLhXyl
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment