Sunday, December 23, 2012

4 tahun tumpang kawan



KAMAL... tidak kesal nasib hidup.
KAMAL... tidak kesal nasib hidup.
KUALA LUMPUR: “Sudah empat tahun saya hidup menumpang di rumah kawan. Apabila menyedari layanan mereka kian berubah, saya cari kediaman lain untuk berteduh,” kata pelakon veteran, Nurul Kamal Mohamad Zainuddin, 60, yang mempunyai masalah ketiadaan tempat tinggal sejak 2008.
Lebih dikenali dengan panggilan Kamal Pendek, dia antara beberapa artis di usia emas yang hidup dalam keadaan serba kekurangan sedangkan ketika muda, nama mereka menjadi sebutan peminat seni tanah air.
Selain Kamal Pendek, beberapa rakan seangkatannya seperti Datuk Yahya Sulong, 84, Karim Latiff, 76, Azean Irdawaty, 62, Abdullah Khalit Omar, 65, atau lebih popular dengan nama JD Khalid antara ‘orang lama’ yang sepatutnya mendapat pembelaan sewajarnya daripada pihak berkaitan seperti Persatuan Karyawan Malaysia (Karyawan), Persatuan Seniman Malaysia (Seniman) dan Yayasan Artis 1Malaysia (YA1M).

Wartawan Metro Ahad berkesempatan menemubual keempat-empat artis veteran ini dengan harapan kisah sedih mereka dapat membuka mata pihak berkaitan.


“BUKAN saya minta perjalanan hidup begini, namun ia ujian buat saya. Meskipun sedih dengan penerimaan orang terhadap diri ini, saya reda dan tidak pernah menyesal dengan takdir ditentukan Allah SWT,” kata pelakon veteran, Kamal Pendek, 60, yang kini menumpang di bilik Pertubuhan Kebangsaan Orang Kerdil Malaysia.

No comments:

Post a Comment