Friday, December 21, 2012

‘Apak mahu pergi jihad’





         
PONTIAN: “Apak mahu pergi berjihad.” Itu kandungan SMS dihantar suspek anggota sebuah kumpulan militan, Mohd Noor Fikrie Abd Kahar atau Fikrie, 26, kepada ahli keluarganya di Benut, dekat sini, beberapa bulan lalu ketika arwah tinggal bersama rakan-rakannya di ibu negara.

Fikrie yang ditembak mati pihak berkuasa Filipina di Davao City, 14 Disember lalu juga dikatakan kerap menghubungi tiga anak perempuannya yang tinggal bersama bekas isterinya di Klebang, Melaka. Nenek kepada bekas isteri arwah, Zainab Baba, 70-an yang tinggal di Klebang berkata, arwah menghantar SMS itu tidak lama selepas berpisah dengan isterinya.


“Arwah seorang bapa penyayang dan mesra dengan anaknya. “Selepas itu, kami terputus hubungan dan hari ini (semalam), arwah meninggalkan kami buat selama-lamanya,” katanya ketika ditemui pada majlis pengebumian Fikrie di Tanah Perkuburan Islam Kampung Parit Haji Rahman, Benut pada jam 7 pagi semalam.

Sementara itu, ibu arwah, Noresah Kusin, 45, ketika ditanya berkaitan SMS dihantar Fikrie enggan mengulas mengenainya.


“Sebagai ibu, saya sedih dengan pemergiannya dan kali terakhir bertemu arwah pada Mac lalu.


“Fikrie juga tidak pulang meraikan Aidilfitri yang lalu kerana berada di Kuala Lumpur. Saya terkejut menerima panggilan pihak polis pada Sabtu (15 Disember) memaklumkan arwah sudah tiada,” katanya.

No comments:

Post a Comment