Terkejut dianggap sudah mati
Yaakub menunjukkan salinan daftar pemilih milik Siti Hamimah yang dilaporkan sudah meninggal dunia.
Siti Hamimah Husin
Siti Hamimah Husin
KANGAR - Seorang wanita terkejut apabila disahkan meninggal dunia selepas penyelaras daftar pemilih cawangan memaklumkan perkara demikian kepadanya sedangkan dia masih hidup.

Mohamad Fuat Abu Bakar, 50, berkata, pihaknya bertindak menghubungi anak wanita berkenaan bagi mengetahui kesahihan sama ada ibunya sudah meninggal dunia atau pun tidak kerana beranggapan takut tersalah orang.

“Selepas mendapati nama mangsa tiada dalam senarai dan maklumat mengesahkan wanita itu sudah meninggal dunia, saya terus menghubungi anak perempuannya, Noor Ardini Abdul Rashid, 19, dan dia memaklumkan bahawa ibunya masih hidup.

“Kekeliruan ini menyebabkan kami tertanya-tanya apakah yang berlaku sehingga nama mangsa disenaraikan sebagai seorang yang sudah meninggal dunia sedang dia masih hidup,” katanya.

Menurutnya, setelah dirujuk kepada Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) Perlis, pegawai berkenaan memberitahu bahawa perkara itu akan disiasat bagi mengetahui punca sebenarnya.

“Pihak JPN meminta salinan kad pengenalan mangsa bagi tujuan pemprosesan untuk mengembalikan status dirinya itu sebagai individu yang masih hidup,” katanya.

Sementara itu, mangsa, Siti Hamimah Husin, 59, berkata, dia terkejut kerana tidak pernah mengetahui perkara itu sebelum ini memandangkan belum pernah membuat semakan daftar pemilih.

“Saya tidak pernah kehilangan kad pengenalan sekiranya ada individu menyalahgunakan identiti saya menyebabkan saya terkejut dan berharap perkara ini dapat diselesaikan dengan segera,” katanya.

Dalam pada itu, Ketua Pemuda Pas Perlis, Yaakub Abu Seman berkata, perkara itu mungkin disebabkan JPN tersalah memasukkan data yang menyatakan bahawa penama sudah meninggal dunia.

“Kesilapan ini boleh menjejaskan kredibiliti JPN yang tidak sepatutnya berlaku.

“Sebelum ini, belum ada lagi kes sedemikian berlaku seperti ini yang melibatkan kes kematian penama dan ini merupakan antara kes yang pertama pernah kita jumpa di negeri ini,” katanya.