serangan bom
Seorang penyiasat sedang mengambil gambar di hadapan deretan premis yang musnah akibat serangan bom itu. Foto: AP
HYDERABAD - Polis India, semalam mendedahkan mereka pernah diberi amaran berhubung serangan bom di kawasan membeli-belah sesak di Hyderabad yang turut mengorbankan sekurang-kurangnya 16 orang manakala lebih 100 cedera, kelmarin.

Serangan yang berlaku hampir serentak di luar panggung wayang dan perhentian bas di daerah Dilsukh Nagar adalah insiden pengeboman ganas pertama di negara itu sejak tahun 2011.

Sehingga kini, tiada pihak mengaku bertanggungjawab, namun media menuduh ia didalangi oleh sebuah kumpulan militan berdasarkan hasil soal siasat terhadap dua anggota Mujahideen India, Oktober lalu.

Ketua Polis New Delhi, SN Shrivastava berkata, satu daripada lokasi serangan yang turut disebut oleh mereka adalah di Dilsukh Nagar. Bagaimanapun, kami belum menahan mana-mana suspek." katanya.

Hasil siasatan awal mendapati, bom itu dipasang pada dua basikal yang diletakkan kira-kira 150 meter dari lokasi kejadian.

Pihak berkuasa sedang giat menyiasat  sama ada Mujahideen India ialah dalang di sebalik serangan berdarah tersebut. - AP