Nenek terlantar selepas kemalangan
Hassan bersama anaknya, Mohd Fakhiruddin melihat keadaan isterinya yang terlantar sakit.
BALING - Seorang nenek kepada dua cucu dari Kampung Rambong Batu 7 kini terlantar sakit setelah terlibat dalam kemalangan jalan raya dua tahun lalu.

Kemalangan di hadapan rumahnya itu mengakibatkan warga emas itu mengalami kecederaan parah di beberapa anggota badan selain kaki kanannya patah.

Sopiah Senik, 75, hanya bergantung harap kepada suaminya, Hassan Teh, 74, selain anaknya yang turut membantu menguruskan kehidupan. Sopiah yang telah berumur itu semakin lemah selain keadaan badannya yang kian menyusut akibat kurang selera makan.

Suaminya, Hassan Teh berkata, dia turut terlibat dalam kemalangan itu tetapi hanya mengalami kecederaan teruk berbanding isterinya.

“Ketika itu, saya dan isteri dalam perjalanan pulang ke rumah sebelum motosikal saya dirempuh oleh sebuah kereta ketika ingin membelok ke persimpangan rumah,” katanya.

Menurutnya, kaki kanan isterinya itu terpaksa dimasukkan besi akibat kejadian itu.

“Usianya semakin lanjut, jadi, dia memang tidak berapa kuat untuk melawan kesakitannya itu. Disebabkan itu, dia hanya mampu terlantar sehingga sekarang,” katanya.

Katanya, isterinya memperoleh bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) sebanyak RM300 sebulan bagi kategori pesakit terlantar.