Presiden Syria rombak Kabinet
Pihak berkuasa sedang memadamkan kebakaran di sebuah kilang di Aleppo yang didakwa telah dibedil tentera Assad, kelmarin. Foto: Reuters
DAMSYIK - Presiden Syria, Bashar al-Assad merombak Kabinet dan melantik beberapa menteri baru untuk mengendalikan ekonomi yang terjejas teruk akibat krisis meruncing selama dua tahun di negara itu, menurut media tempatan, semalam.

Stesen TV tempatan melaporkan antara kementerian yang terlibat dalam rombakan tersebut adalah Hal Ehwal Sosial, Buruh, Perumahan, Pertanian, Kewangan dan Minyak manakala Kementerian Pertahanan dan Kementerian Dalam Negeri pula kekal tanpa sebarang perubahan.

Sementara itu, Menteri Maklumat, Omran al-Zoubi memaklumkan kerajaan sudah bersedia untuk menyertai sesi dialog bersama dengan kumpulan pembangkang tanpa prasyarat.

Dalam perkembangan lain, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) melaporkan seramai dua juta penduduk di Syria kini kehilangan tempat tinggal manakala empat juta lagi memerlukan bantuan segera dari negara antarabangsa.

Jurucakap Pejabat Penyelaras Hal Ehwal Manusia PBB, Jens Laerke berkata, situasi kemanusiaan di negara bergolak itu mencapai tahap 'bencana' berikutan 2.5 juta penduduk dilanda krisis kekurangan bekalan makanan.

Kelmarin, kerajaan Turki turut mengumumkan mereka telah membelanjakan lebih AS$600 juta (RM1.9 bilion) untuk menanggung kira-kira 170,000 pelarian Syria yang mendapat perlindungan di sempadan. - AP