Monday, March 4, 2013

Penduduk bunuh pengganas tua




SEPASUKAN anggota Polis Gerakan Am (PGA) tiba di kuaters Sub Taktikal kira-kira satu kilometer dari Kampung Tanduo di Lahad Datu semalam.


LAHAD DATU - Tindakan seorang ahli kumpulan penceroboh Sultan Sulu yang menjadikan 80 penduduk kampung di Kampung Sinalang Lama, Semporna dekat sini sebagai tebusan berakhir apabila dia dibelasah sebelum dibunuh oleh 20 pemuda kampung berkenaan semalam.
Dalam kejadian kira-kira pukul 5 pagi itu, pengganas terbabit yang merupakan seorang warga emas berusia 60-an dikatakan cuba mengarahkan semua tebusan berjalan ke sebuah masjid sebelum dia diserang penduduk.
Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Hamza Taib berkata, lelaki tersebut merupakan salah seorang daripada kumpulan bersenjata yang berbalas tembakan dengan pasukan keselamatan di Kampung Simunul dekat sini sehingga mengorbankan lima anggota polis.
Katanya, lelaki itu berjaya menyelinap keluar dari Kampung Simunul melalui kawasan pantai sebelum memasuki kawasan Kampung Sinalang Lama dan menawan 80 penduduk kampung di situ.
Jarak Kampung Simunul dengan Kampung Sinalang Lama adalah tujuh kilometer.
"Lelaki berbangsa Suluk yang lengkap bersenjata M16 dan pelancar bom itu telah bertindak mengetuk pintu rumah penduduk kampung sebelum mengarahkan mereka berkumpul.
"Selepas itu, dia mengarahkan kesemua 80 penduduk kampung menuju ke sebuah masjid," katanya pada sidang akhbar di sini semalam.
Hamza menambah, ketika dalam perjalanan ke masjid itu, seramai 20 pemuda daripada kumpulan penduduk itu bertindak menangkap sebelum memukul dan membunuh pengganas tersebut.
"Dari segi undang-undang, perbuatan penduduk kampung itu mungkin kasar, tetapi mereka merupakan tebusan dan berhak mempertahankan nyawa," ujarnya.
Sementara itu, Hamza berkata, polis dengan kerjasama Angkatan Tentera Malaysia sedang menyediakan perincian akhir sebelum mengambil tindakan drastik terhadap kumpulan penceroboh yang masih enggan menyerah diri.
"Setakat ini, tiga anggota kumpulan penceroboh itu ditahan ketika cuba keluar dari kawasan kawalan di Kampung Tanduo, Lahad Datu. Dua daripada mereka ditahan semalam (kelmarin) dan seorang lagi ditahan pagi ini (semalam)," katanya.


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=0304&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_02.htm#ixzz2MYJvzG2K 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment