Tuesday, May 7, 2013

BN menang dalam penolakan - Khalid

SHAH ALAM: Biarpun BN berjaya membentuk semula kerajaan dengan 'kemenangan yang dipersoalkan', hakikatnya parti itu perlu sedar bahawa mereka gagal mendapat sokongan majoriti rakyat.

Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Abd Samad (gambar), berkata ia boleh dilihat dari undi dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13)kelmarin di mana Pakatan Rakyat (PR) memperolehi sebanyak 5.6 juta undi, berbanding BN yang memperolehi 5.3 juta undi.

“Di sebabkan kaedah persempadanan yang dilakukan, BN terus mendapat satu majoriti di parlimen sedangkan undi rakyat menyebelahi PR.

“Saya harap (Perdana Menteri Datuk Seri Najib) menyedari mereka adalah kerajaan yang ditolak oleh kebanyakkan rakyat Malaysia, itu pun kita bertanding dalam keadaan padang yang tak sama rata.

“Kalau tahu malu, tunjukkanlah sikit perasaan segan itu, ini nak tunjukkan dapat mandatlah, jadikan isu perkaumanlah dan ini satu tindak-tanduk kerajaan yang tidak sedar diri,” kata Khalid.

Najib ketika mengulas kemenangan BN sejurus berjaya pemperolehi keputusan untuk membentuk kerajaan dengan majoriti mudah berkata, kemerosotan BN pada PRU13 ini akibat Tsunami kaum Cina.

Bagaimanapun ramai melihat alasan Najib itu sekadar mahu menutup hakikat sebenar iaitu Tsunami rakyat Malaysia keseluruhannya menolak BN.

Ia bukan sahaja di kalangan masyarakat Cina, tetapi juga pengundi muda, serta Melayu bandar yang juga secara jelas menolak BN pada PRU13 ini.

http://bm.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/19028-bn-menang-dalam-penolakan-khalid

No comments:

Post a Comment