Monday, June 17, 2013

Banteras peminta sedekah

Banteras peminta sedekahRamai wanita menjadi pengemis di Sharjah. Sharjah: Pihak berkuasa di wilayah Emiriah Arab Bersatu (UAE) di sini memutuskan untuk memperhebat usaha membanteras aktiviti mengemis menjelang Ramadan.

Polis Sharjah dengan kerjasama persatuan kebajikan merancang untuk melancarkan kempen anti pengemis menerusi program tertentu selain mengedar risalah dan menghantar SMS mengenainya.
Kebanyakan pengemis mengambil kesempatan daripada sikap belas kasihan orang ramai untuk mendapat wang dengan mudah.


Oleh itu, polis menegaskan, jika seseorang itu didekati oleh pengemis, mereka boleh menghubungi pihak berkuasa keselamatan dan satu kenderaan peronda akan dihantar ke lokasi itu, lapor media di sini.

Polis Sharjah berkata, lebih 727 pengemis jalanan ditahan pada 2011. Bilangan yang ditahan pada tahun lalu jatuh kepada 212, menurut perangkaan rasmi.

Polis menahan orang ramai segera melaporkan kes meminta sedekah dengan berkata pengemis bukan saja mengganggu mereka tetapi juga mencemarkan imej negara selain terbabit dalam kegiatan haram.

Banyak kaedah 
Polis berkata, pengemis juga menggunakan banyak kaedah untuk mendapatkan wang daripada orang ramai termasuk bepura-pura tidak ada wang untuk membeli barangan keperluan.

Ada juga menyamar sebagai jiran dan mendakwa pintu rumah terkunci dan perlukan wang untuk membeli minyak.

“Ada juga yang berpura-pura lumpuh, mendakwa menghidap penyakit serius, tidak mampu memberi nafkah kepada keluarga atau memerlukan wang untuk pembedahan,” kata pegawai polis.

Dalam kes lain, ada pengemis memberi dokumen palsu mengenai kutipan derma membina masjid atau sekolah untuk anak yatim.

Polis Sharjah juga mendapati wujudnya sindiket jenayah terancang membawa masuk peminta sedekah asing.

“Kami sedar ada kumpulan dan pengemis yang diberi visa.

Kami akan menumpukan kepada usaha membanteras peminta sedekah jalanan selain pihak yang membantu mereka. AGENSI

No comments:

Post a Comment