Tuesday, June 18, 2013

Barat sebagai pemerhati

Barat sebagai pemerhati
DI sebalik kekecohan ini, Barat mengambil langkah berdiam diri. Mereka duduk diam sebagai pemerhati.
Hakikatnya, segala tindakan Erdogan tidak disenangi mereka apabila beliau berjaya meletakkan Turki sebagai negara ke tujuh yang mempunyai jaringan ekonomi terbesar dunia, hutang IMF juga habis dibayar.
Maka itu, Barat tidak mempunyai alasan untuk campur tangan dalam pentadbiran Turki atau ingin menjadi ‘pak sibuk’. Namun, kekecohan itu sedikit demi sedikit membuka ruang buat Barat untuk mencampuri urusan Turki.
“Saya beri amaran kepada pihak luar supaya jangan mencampuri urusan di Turki. Ini negara saya, rumah saya dan keluarga saya. Saya tidak perlukan orang luar untuk menjadi penasihat,” katanya ketika rusuhan mula-mula tercetus.
Drama pergolakan politik Turki hakikatnya sama seperti negara lain.
Dalam kekecohan ini pastinya parti pembangkang Turki CHP (Cumhuriyet Halk Partisi) menjadi dalang utama tercetusnya protes anti kerajaan ini.
Dikhabarkan, pengaruh golongan sekular dan CHP semakin mengecil hingga membuatkan mereka tertekan dan tercabar.
Penyokong CHP yang turut disokong oleh puak Syiah dan Alawi antara paling ramai terlibat dalam pertempuran dengan pasukan polis anti rusuhan di Dataran Taksim pada malam kelmarin.

No comments:

Post a Comment