Monday, June 3, 2013

Jual peti sejuk mayat


New Jersey: Peti sejuk memang satu kemudahan yang diperlukan di mana-manapun di dunia.

Bagaimanapun, peti sejuk mayat mungkin sesuatu yang tidak dijangkakan akan menarik minat ramai.
Tetapi, itulah yang berlaku selepas Pejabat Kesihatan Mental Manhattan menawarkan peti sejuk wad psikiatrik Manhattan untuk sesiapa yang berminat. Pejabat itu membuat tawaran menerusi eBay dengan menyatakannya sebagai sudah digunakan tetapi dalam keadaan baik.


Iklan pelik

Tawaran iklan pelik itu menyatakan, peti sejuk itu berwarna perak dengan empat pintu untuk simpanan mayat, berkeadaan sedikit lusuh tetapi beroperasi sepenuhnya.

Peti sejuk itu setinggi 2.4 meter, 1.8 meter lebar. Harga terakhir yang disebut ialah AS$202 (RM606).
Sesuatu yang tidak dijangka ialah ada orang yang membuat tawaran membelinya, lapor akhbar di sini.

Peti sejuk itu mulanya ditawarkan pada Khamis lalu dan ada yang menawarkan AS$10 (RM30) selepas beberapa jam. Tempoh tawaran membelinya akan berakhir lewat bulan ini.

Kali pertama dijual

Jurucakap Pejabat Khidmat Awam yang menjual barangan terpakai kerajaan negeri, mengakui ini kali pertama peti sejuk mayat dijual.

Memang sekali sekali kami akan diminta menjual sesuatu yang luar biasa dan ia termasuk dalam kategori itu, kata Heather Groll.

Katanya, tiada peraturan mengenai pihak yang layak membelinya, semua orang atau agensi boleh membeli serta tiada pemeriksaan ke atas pembeli perlu dilakukan.
Sesiapa juga yang membelinya perlu datang untuk membawanya, jadi tentu orang itu sudah tahu bagaimana melakukannya, kata Groll.

Dia mengakui tidak dapat membuat spekulasi mengenai pihak yang berminat membelinya.

Pejabatnya juga pernah menjual kerusi tukang gunting penjara, kereta polis dan besi buruk menerusi eBay, katanya.
AGENSI 

No comments:

Post a Comment