Tuesday, July 23, 2013

Penyokong dan penentang Presiden Mesir Muhammad Mursi telah bertempur di pusat bandar Kaherah

Penyokong dan penentang Presiden Mesir Muhammad Mursi telah bertempur di pusat bandar Kaherah dan di utara ibu negara dengan melemparkan batu ke arah satu sama lain, pasukan keselamatan melepaskan gas pemedih mata untuk cuba menyuraikan mereka, kata saksi

Sumber Al Jazeera berkata sekurang-kurangnya empat orang terbunuh dalam keganasan yang tercetus antara kedua-dua kumpulan tersebut.

Seorang telah mati dibunuh di pinggir Medan Tahrir, tempat untuk penunjuk perasaan anti-Mursi, manakala tiga lagi terbunuh di Qalyoub City, sumber berkata.

Al Jazeera Rawya Rageh melaporkan dari Kaherah, berkata bahawa dua orang yang terbunuh di Qalyoub adalah melalui tembakan manakala yang ketiga telah dirempuh kereta api ketika melarikan diri daripada keganasan.

Sekurang-kurangnya 27 orang telah tercedera dalam pertempuran itu dan tiga kritikal, dalam keganasan yang paling teruk di ibu negara Mesir ini sejak 16 Julai, apabila tujuh orang mati dalam konfrontasi.

Mereka yang tercedera telah dibawa keluar dari tempat pertempuran dan tujuh penyokong Mursi telah ditahan, menurut media tempatan.

Al Jazeera Nicole Johnston melaporkan dari Kaherah berkata pada peringkat ini, ia adalah mustahil untuk mengesahkan bagaimana pertempuran ini bermula.

"Ia sudah tentu bermula dengan aman, dan kemudian apabila orang anti Mursi bertemu dengan orang pro Mursi, maka pertempuran bermula," Kata wartawan kami.

"Ia telah dilaporkan bahawa kedua-dua pihak mempunyai senjata. Biasanya kita tidak akan melihat keganasan berlaku pada awal hari dan polis juga campur tangan dengan cepat, dengan menembak gas pemedih mata dalam usaha untuk menyuraikan orang ramai."

Keganasan bermula apabila penunjuk perasaan pro Mursi berarak ke arah Kedutaan Amerika Syarikat untuk mengadakan demonstrasi terhadap campur tangan Amerika dalam hal ehwal Mesir, kata pegawai itu.

Sumber : AlJazeera

No comments:

Post a Comment