Wednesday, October 23, 2013

Amerika Latin diintip AS


Miami: Bekas wartawan Guardian yang mendedahkan kebanyakan berita mengenai program pengintipan sulit AS semalam berkata, semua negara Amerika Latin diawasi oleh Washington.

Bercakap kepada sebuah persatuan wartawan, Glenn Greenwald berkata, dia akan melaporkan setiap satu kes di rantau itu dan memberi amaran, lebih banyak kisah pengintipan di AS akan didedahkan.
Kenyataan berkenaan dibuat ketika Perancis dan Mexico menuntut penjelasan daripada Rumah Putih mengenai maklumat baru yang dibocorkan bekas perisik keselamatan AS, Edward Snowden.

Menurut Snowden AS mengintip jutaan komunikasi telefon Perancis dan Agensi Keselamatan Kebangsaan AS turut menggodam akaun e-mel bekas Presiden Mexico, Felipe Calderon.


Greenwald - wartawan AS yang menetap di Brazil - bercakap di persidangan tahunan ke-69 Persatuan Wartawan Antara Amerika (IAPA) melalui video.


Kata Greenwald, pelbagai mesyuarat di Amerika Latin dipantau AS, termasuk membabitkan Pertubuhan Negara Amerika serta rundingan perjanjian perdagangan bebas.

Di samping itu, menurutnya, laporan Le Monde semalam mengenai program pengintipan berkenaan sudah berada di tangan akhbar Perancis itu sejak beberapa lama dulu. - AFP

No comments:

Post a Comment