Sunday, December 22, 2013

Tentera Thai beri amaran


Beribu-ribu penunjuk perasaan antikerajaan meneruskan protes bagi mendesak Yingluck meletakkan jawatan, di Bangkok, semalam. - AGENSI
BANGKOK 21 Dis. - Ketua tentera Thailand, Jeneral Prayuth Chan-ocha, hari ini memberi amaran krisis politik negara ini jika tidak diselesaikan segera boleh mencetuskan perang saudara.
Portal berita Bangkok Post yang memetik kenyataan Chan-ocha sebagai berkata, beliau bimbang dengan situasi semasa di negara ini yang menyaksikan perpecahan berlaku di seluruh negara, bukan sahaja di Bangkok.
Beliau mencadangkan agar satu 'pertemuan rakyat' yang diwakili semua pihak dan bukannya pemimpin sahaja, diadakan bagi memulihkan keadaan.
Jelasnya, pertemuan itu perlu diwakili oleh kumpulan Baju Merah yang menyokong bekas Perdana Menteri, Thaksin Shinawatra dan Baju Kuning yang menentang bekas pemimpin terbabit.
"Jika krisis ini berlarutan, Thailand boleh diheret ke kancah perang saudara yang akan merugikan semua pihak," katanya.
Bagaimanapun Chan-ocha tidak menjelaskan butiran tentang bagaimana atau bila pertemuan itu perlu diadakan.
Namun, beliau berkata, pertemuan rakyat tidak boleh dianjurkan oleh pihak yang terlibat dalam konflik.
Sementara itu, jurucakap Kementerian Pertahanan, Kolonel Thanatip Sawangsaeng berkata, tentera bersedia menyokong Suruhanjaya Pilihan Raya untuk mengadakan pilihan raya yang ditetapkan pada 2 Februari ini.
Namun, satu sumber melaporkan, tentera berpendapat agar pilihan raya ditangguhkan untuk kebaikan semua pihak memandangkan situasi politik Thailand yang semakin meruncing. - AGENSI


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20131222/lu_01/Tentera-Thai-beri-amaran#ixzz2oBG2Tirb
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment