Saturday, May 24, 2014

Korea Utara, Selatan berbalas-balas tembakan meriam


Kapal Korea Selatan dan Korea Utara berbalas-balas tembakan meriam di selatan Laut Kuning, semalam. - AGENSI
SEOUL 23 Mei - Kapal Korea Utara dan Korea Selatan semalam berbalas-balas tembakan meriam di perairan selatan Laut Kuning yang menjadi tuntutan kedua-dua negara, mengakibatkan penduduk di pulau berhampiran terpaksa dipindahkan.
Menurut Kementerian Pertahanan Korea Selatan, kejadian tercetus apabila kapal Korea Utara melancarkan dua das tembakan meriam yang hampir mengenai sebuah kapal perangnya yang meronda di perairan Pulau Yeonpyeong.
"Tembakan meriam Korea Utara itu jatuh berhampiran kapal kami, tetapi tidak mengakibatkan sebarang kerosakan," kata seorang jurucakap Kementerian Pertahanan.
Jelasnya, kapal perang Seoul kemudian membalas tembakan meriam itu yang hampir mengenai kapal Korea Utara berkenaan.
Penduduk-penduduk Pulau Yeonpyeong juga dinasihatkan berpindah ke kawasan pemindahan dan bot-bot nelayan juga diminta kembali ke pelabuhan.
Seorang lagi pegawai kementerian sama berkata, situasi telah kembali pulih, namun Seoul memantau rapi pergerakan tentera Korea Utara.
Agensi berita Yonhap melaporkan, tiada sebarang kecederaan atau kerosakan berlaku dalam kejadian tersebut.
Insiden itu berlaku ketika Ketua Hal Ehwal Luar Negara Kesatuan Eropah, Catherine Ashton tiba di Seoul dalam lawatannya hari ini.
Ashton dijadual bertemu Presiden Korea Selatan, Park Geun-hye dan Menteri Luar Yun Byung-se.
Pada November 2010, Korea Utara melancarkan serangan ke arah pulau sama menyebabkan empat rakyat Korea Selatan terkorban. - AFP


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140524/lu_04/Korea-Utara-Selatan-berbalas-balas-tembakan-meriam#ixzz32a7MBNhj
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment