Saturday, May 24, 2014

Ulama’ Tanah Melayu bukan pahlawan kampungan.

Hari Ini Dalam Sejarah | 24 Mei 1915 | Ulama’ Tanah Melayu bukan pahlawan kampungan.

Pada 24 Mei 1915, Hj. Mohd Hassan bin Munas atau lebih dikenali sebagai TOK JANGGUT bersama hampir 1000 pengikutnya telah menyerang British di Pasir Puteh, Kelantan. Dalam serangan tersebut, Tok Janggut sendiri telah terkorban syahid bersama beberapa pengikutnya. Begitulah cerita ringkasnya.

Sepertimana kebanyakkan sejarah Melayu yang lain, kekurangan catatan yang jelas menyebabkan timbulnya berbagai versi penceritaan. Daripada yang berbentuk fakta sehinggalah kepada mitos dan lagenda. Daripada Tok Janggut sebagai ulama’ kepada pahlawan yang kebal ataupun ketua penjahat (Ring leader). Ada juga yang mempertikaikan samada Tok Janggut benar-benar terkorban dalam serangan tersebut atau apakah beberapa gambar yang dikatakan Tok Janggut itu benar-benar gambar beliau. Dalam episod Tok Janggut sumber rujukan yang biasa diambil adalah cerita rakyat, catatan istana serta sumber beberapa pegawai British yang terlibat dalam kejadian. Tetapi perkara utama yang menjadi perbezaan pendapat dikalangan pengkaji sejarah Tok Janggut ialah apakah sebab yang membawa kepada kebangkitan beliau dan pengikutnya menentang British.

2 penyebab yang selalu dinyatakan sebagai faktor utama penentangan Tok Janggut adalah berkaitan cukai tanah dan tanaman serta sentimen anti-British. Terdapat juga pengkaji yang memasukkan unsur penentangan kepada Sultan kerana sikap Sultan dan kerabatnya yang menindas rakyat dan terlalu menurut penasihat British. Namun pendangan ini tidak mendapat tempat dalam versi rasmi sejarah Tok Janggut.

Sejarah Tok Janggut juga biasanya hanya dilihat sebagai isu setempat. Kerana penyebabnya juga adalah isu setempat. Tidak keluar dari linkungan Pasir Putih atau Kelantan, apalagi nak dikaitkan dengan sebarang isu dunia . Namun satu faktor yang jarang disebut dan tidak diterima sebagai sejarah rasmi Tok Janggut ialah melihatnya sebagai satu rentetan dari cetusan kebangkitan Islam sedunia terhadap golongan penjajah yang mulai menakluki negara umat Islam sejak tercetusnya Perang Dunia Pertama pada 1914. Faktor ini walaupun disebut dalam beberapa kajian tetapi akhirnya dinafikan sebagai tiada kena mengena.

Namun fakta bahawa ia disebut cukup untuk membuktikan faktor ini wujud walau dinafikan. Cheah Boon Kheng, professor sejarah di USM dalam bukunya “To’ Janggut/Old Long Beard” banyak memperbandingkan perbagai sumber penceritaan Tok Janggut. Namun bagi beliau faktor kebangkitan Tok Janggut sebagai satu `jihad’ yang ada kaitan dengan penglibatan Turki dalam Perang Dunia Pertama hanyalah bersifat `circumstantial evidence’ (kesimpulan berdasarkan keadaan semasa) tanpa bukti yang lebih dari itu (1). Walaupun tidak membuat kesimpulan yang jelas, beliau lebih banyak memetik faktor kebangkitan Tok Janggut samada kerana isu cukai yang dikenakan ataupun sikap membenci British. Beliau gagal memahami bahawa kebangkitan menentang kezaliman samada dalam bentuk cukai atau apa saja serta penentangan terhadap penjajahan keatas negara umat Islam juga adalah satu bentu jihad didalam Islam.

`Circumstantial evidence’ boleh juga diguna sebagai hujah di mahkamah dan tidak boleh ditolak begitu sahaja. Tentu sekali kita tidak akan menjumpai satu deklarasi bertulis yang ditandatangani oleh Tok Janggut mengatakan kebangkitan beliau adalah menyahut fatwa jihad yang dikeluarkan oleh kerajaan Uthmaniah.

Kita juga memahami bahawa secara kebiasaannya sesuatu peristiwa besar tidak terjadi kerana satu sebab sahaja namun mempunyai banyak faktor dan rentetan peristiwa yang membawa kepadanya. Bermulanya Perang Dunia Pertama bukanlah semata-mata disebabkan oleh pembunuhan Archduke Austria di Sarajevo walaupun peristiwa itu membawa kepada deklarasi perang oleh Austria-Hungary terhadap Serbia pada 28 Julai 1914. Negara-negara yang menyertai perang selepas itu mempunyai pelbagai sebab mereka yang tersendiri dan dendam kesumat yang telah disimpan sekian lama.

Oleh itu tidak hairanlah isu cukai tanah hanyalah sebab terakhir (the last straw) yang mencetuskan penentangan bersenjata oleh Tok Janggut dan penduduk Pasir Putih terhadap penjajah British. British sememangnya telah sekian lama dibenci kerana sikapnya yang angkuh, merampas tanah, membonekakan Sultan, mengambil-alih pemerintahan negeri dan ditambah pula dengan sampainya berita penjajahan British dan Eropah keatas negara Islam yang lain, perang mereka terhadap satu-satu khilafah Islam Uthmaniah di Turki serta peranan British memberikan Palestin kepada Zionis Yahudi.

Untuk memahami senario semasa yang boleh membawa kepada kebangkitan Tok Janggut kita boleh melihat sejauh penglibatan Kerajaan Utmaniayah dalam Perang Dunia Pertama. Penglibatan Turki adalah antaranya kejayaan muslihat Jerman memujuk golongan Turki Muda (Young Turks) untuk menandatangani perjanjian rahsia menyokong Jerman pada 2 Ogos 1914. Golongan Turki Muda telah mula merampas kuasa pentadbiran dari Sultan Abdul Hameed seawal tahun 1909. Penglibatan aktif Turki yang pertama adalah serangan laut keatas pelabuhan Rusia di Laut Hitam pada 28 Oktober 1914. Ini diikuti oleh pengisytiharan perang keatas Turki oleh Rusia pada 2 November dan oleh British dan Perancis pada 5 November 1914. Walaupun Khilafah Utmaniayah berada dalam keadaan yang lemah dan pentadbiran telah banyak dikuasai oleh golongan Turki Muda yang sekular, perang keatas Turki dilihat oleh umat Islam sebagai perang keatas satu-satunya khilafah Islam yang tinggal.

Pada 11 November 1914, Kerajaan Uthmaniyah mengeluarkan fatwa yang ditandatangani oleh Syeikhul Islam Khaiyri Effendi yang menyeru semua umat Islam yang ditindas oleh penjajah barat bangkit bersama Kerajaan Turki. Fatwa ini lebih dikenali sebagai fatwa `Jihadul Akbar Farhu Ain’. Perkembangan ini mendapat perhatian umat Islam di Tanah Melayu terutama terutama dari kalangan Kaum Muda. Orang Melayu melihatnya sebagai Perang Salib Baru yang dilancarkan keatas Islam. Beberapa akhbar semasa terutama akhbar Neracha bukan sahaja memberi liputan perkembangan perang bahkan melancarkan tabung untuk membeli senjata kepada Turki (2).

Faktor sokongan orang Melayu kepada kerajaan Turki juga jelas membimbangkan British. Kalu tidak masakan tidak sampai seminggu dari fatwa jihad dikeluarkan di Turki, akhbar New York Times pada 15 November 1914 melaporkan Sultan Kelantan terpaksa memberi jaminan kepada British bahawa rakyat Kelantan akan tetap taat kepada British dan tidak akan menimbulkan kekacauan walaupun British berperang dengan Turki (3).

Peristiwa Dahagi di Singapura (Singapore Mutiny) pada 15 February 1915 juga menunjukkan Tanah Melayu mengikuti perkembangan kerajaan Turki dalam Perang Dunia Pertama. Dalam peristiwa ini 100 tentera Melayu dan 850 tentera India Muslim dibawah arahan British telah memberontak apabila menerima berita bahawa mereka akan dihantar untuk berperang melawan Turki bagi pihak British. Akibatnya seramai 47 orang telah dijatuhkan hukuman tembak sampai mati disaksikan lebih 15 ribu orang awam pada 25 Mac 1915. Peristiwa ini tentunya menambah kebencian orang Melayu kepada British.

British telah mengambil-alih pemerintahan Kelantan yang sebelumnya berada dibawah naungan Kerajaan Siam sejak 1909 melalui perjanjian Anglo-Siamese. Dalam peristiwa Tok Janggut, `adegan terakhir’ (the last straw) bermula apabila British memperkenalkan cukai tanah menggantikan cukai tanaman sebelum itu. Cukai tanaman yang dikenakan telahpun membebankan rakyat dan cukai tanah yang baru menamatkan kesabaran mereka. Tok Janggut dan pengikutnya membuat keputusan untuk tidak lagi membayar cukai, membuat menentangan terbuka dan merancang untuk mengambil-alih pentadbiran jajahan Pasir Putih.

Mengesan peranan Tok Janggut mengajak penduduk tempatan memerangi British, satu waran tangkap terhadap Tok Janggut telah dikeluarkan oleh Pegawai Daerah Abdul Latif dari Singapura. Ketua Balai Polis Pasir Putih, Sarjan Che Wan Sulaiman telah diarahkan menangkap Tok Janggut. Namun percubaan untuk menangkap beliau pada 29 April 1915 berakhir dengan pertelingkahan yang menyebabkan Sarjan Che Wan ditikam mati. Bermulalah perang Tok Janggut dengan British.

Untuk tempoh yang pendek Tok Janggut berjaya menawan Pasir Putih dan menubuhkan kerajaan sendiri. Ini juga telah menimbulkan kemarahan Sultan Kelantan yang menganggapnya sebagai penderhaka. Pegawai Daerah lantikan British Abdul Latif pula telah melarikan diri ke Kota Bharu. British terpaksa menghantar bantuan tentera dari Singapura untuk menghadapi pemberontakan Tok Janggut. Pada malam 23 Mei 1915, Tok Janggut mengambil keputusan untuk menyerang British daripada menunggu untuk diserang. Tok Janggut menyerang tentera Sikh yang dibawa oleh British dari Singapura sekitar jam 3 pagi, 24 Mei 1915. Dalam pertempuran inilah Tok Janggut bersama 6 lagi pengikutnya gugur syahid. Mayat beliau kemudiannya dibawa ke Kota Bharu dan digantung dengan kepala ke bawah di Padang Bank sebelum dikebumikan di Pasir Pekan.

Sho Kuwajima, Emeritus Professor di Universiti Kajian Luar Osaka dalam kajiannya terhadap peristiwa Dahagi di Singapura menyimpulkan :
“ ….. melainkan penduduk Kelantan dan anggota Fifth Light Infantry (unit tentera India Muslim yang melancarkan pemberontakan di Singapura) mempunyai persamaan persepsi mereka terhadap perang di Eropah, pemberontakkan di Singapura tidak mungkin akan menggalakkan penduduk Kelantan bangun menentang British sebegitu rupa. Pandangan mereka yang kritikal terhadap perang di Eropah lah yang memaksa mereka (tentera India Muslim) mengorbankan nyawa tanpa kerelaan – pandangan inilah yang dikongsi bersama di Singapura dan Malaya bahkan diseluruh dunia (Islam). Dalam konteks ini kebangkitan rakyat Kelantan pada 1915 `bukan sekadar ribut di dalam cawan, bahkan di pentas dunia’ ( was not a storm in a tea cup, but in the world cup ) (4).

Perjuangan ulama’ Melayu silam seperti Tok Janggut di Kelantan, Tok Ku Paloh dan Hj. Abdul Rahman Limbong di Terengganu, Mat Kilau dan Dato’ Bahaman di Pahang bukanlah bersifat tempatan semata-mata. Mereka juga bukan pahlawan kampungan. Mereka sendiri telah meletakkan perjuangan mereka merentasi tempurung bangsa Melayu dan sempadan kedaerahan, bahkan meletakkan bai’ah mereka kepada khilafah dan ummah. Malang sekali kalau kita hari ini kembali kepada tempurung kebangsaan yang telah lama ditinggalkan oleh ulama’ pejuang Melayu yang silam. Wallahu’alam.

Ar. Hj. Syed Mohd Radhi Syed Sakkaf
untuk J/Kuasa Pembelaan Ummah
Pertubuhan IKRAM Negeri Selangor

Gambar Hiasan - Pengisytiharan Fatwa Jihad oleh Kerajaan Uthmaniyah Turki

(1) Cheah Boon Kheng ,“To’ Janggut/Old Long Beard” : 2006
(2) Farid Mat Zain, Daulah Uthmaniayah dan Alam Melayu : 2009
(3) http://query.nytimes.com/gst/abstract.html?res=980DE2D8153FE233A25756C1A9679D946596D6CF
(4) Sho Kiwajima, Indian Mutiny In Singapore, 1915 : People who observe the scene and people who heard the news – New Zealand Journal of Asian Studies, June 2009. [Ph]

sumber: Palestine Centre of Excellence - PACE

#aqsasyarif #mygmj2014
 

No comments:

Post a Comment