Monday, July 14, 2014

Kenali tiga musuh utama umat Islam


HARAKAHDAILY | .
DALAM hidup ini, khususnya umat Islam, mereka menghadapi tiga kelompok utama yang sentiasa mahu mengeluarkan mereka daripada landasan perjuangan Islam.

Demikian dinyatakan oleh Timbalan Ketua Penerangan PAS Terengganu, Ustaz Azman Shapawi Abdul Rani dalam tazkirahnya di Harakah.

“Musuh pertama umat manusia dan Islam ialah Iblis dan syaitan. Musuh ini ada sejak zaman nabi Adam lagi. Pada ketika itu belum ada kaum Yahudi mahupun Nasrani. Iblis dan syaitan kekal hingga ke hari ini dan terus berusaha memesongkan manusia dan umat Islam daripada jalan kebenaran.

“Musuh kedua umat Islam ialah golongan Yahudi dan Nasrani. Khususnya Yahudi, bukanlah saya bermaksud kesemuanya tetapi sebahagian besarnya. Perlu diingat bahawa ramai kalangan nabi dan rasul diutuskan kepada kaum Yahudi seperti nabi Ishak, Yaakub, Yusuf, Musa dan Isa,” tegas Ustaz Azman.

Sementara golongan ketiga ialah golongan munafik. Kelompok ini merupakan duri dalam daging kepada perjuangan Islam sejak zaman nabi Muhammad lagi. Antara tokoh munafik yang paling tekenal ialah Abdullah bin Ubai.

Menurut Ustaz Azman lagi, golongan munafik ini kadangkala penambilannya lebih alim daripada kebanyakan umat Islam biasa, kelihatan lebih lunak dan baik di hadapan umat Islam sama ada dari segi berpakaiannya, ucapannya, mahu pun tingkah lakunya. Tetapi pada masa yang sama merekalah yang menghalang Islam daripada terlaksana sepenuhnya.

Beliau mengambil contoh bagaimana Abdullah bin Ubai berjaya memujuk penduduk Madinah supaya tidak terlibat dalam Perang Badar. Hasil pujukan secara halus, sebahagian penduduk Madinah menarik diri daripada menyertai nabi.

Oleh hal yang demikian beliau menyeru agar umat Islam sentiasa berhati-hati dengan tipu muslihat ketiga-tiga golongan tersebut.HARAKAHDAILY 14/7/2014

No comments:

Post a Comment