Thursday, August 7, 2014

150 mayat didapati sempurna


Putrajaya: Sebanyak 600 cebisan dan bahagian mayat ditemui dalam 226 keranda mayat mangsa tragedi penerbangan MH17 yang dibuka pasukan pasukan Pengenalan Mangsa Bencana (DVI) Malaysia dan antarabangsa setakat semalam.
Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr S Subramaniam berkata, pihaknya juga dimaklumkan pasukan DVI sudah memeriksa 450 bahagian mayat berkenaan dan mendapati 150 bahagian daripadanya adalah mayat sempurna manakala baki 300 bahagian lain sedang menjalani proses pemadanan data pemeriksaan bagi tujuan pengesahan identiti mangsa. 
Beliau berkata, semua mayat itu kini diperiksa di Kem Tentera Hilversum, Belanda oleh 24 pegawai Malaysia dari pelbagai jabatan termasuk Kementerian Kesihatan, Kementerian Pertahanan, Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Jabatan Kimia. 

“Bagaimanapun, setakat ini, belum ada mayat warga Malaysia dikenal pasti daripada pemeriksaan fasa pertama keranda mayat berkenaan. Sebaik ia dikenal pasti, kerajaan akan membuat keputusan untuk membawa pulang mayat berkenaan ke Malaysia bagi proses pengebumian dan persemadian.
Foto
SEORANG pakar forensik memerhatikan rakan sejawat meneruskan kerja mencari dan menyelamat di lokasi pesawat penerbangan MH17 terhempas berhampiran kampung Rozsypne di Donetsk, Ukraine.

“Kami difahamkan, proses pemeriksaan bedah siasat dan pemadanan identiti bagi baki 300 bahagian mayat yang tidak sempurna itu dijangka dapat diselesaikan dalam tempoh antara dua ke tiga minggu lagi,” katanya pada sidang media di sini, semalam.

Katanya, pihaknya juga difahamkan sebuah keranda mayat mangsa baru tiba di Kem Tentera Hilversum pada 4 Ogos lalu dan kini dalam proses bedah siasat. 


Dapatkan akhbar Harian Metro untuk berita selanjutnya.
Artikel ini disiarkan pada : 2014/08/07

No comments:

Post a Comment