Sunday, August 17, 2014

Kerajaan sedia terima jenazah MH17



ANGGOTA tentera mengusung keranda semasa melakukan raptai persediaan menerima mayat mangsa nahas pesawat MH17 di KLIA, Sepang, Selangor pada 30 Julai lalu.


PONTIAN - Kerajaan sudah bersedia untuk menyambut ketibaan 16 jenazah mangsa nahas pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) MH17 dari Amsterdam, Belanda yang dijangka tiba di tanah air pada 22 Ogos ini.
Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, lima helikopter Nuri dan dua pesawat C130 milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) akan digunakan bagi membawa jenazah ke kampung halaman masing-masing untuk disemadikan termasuk dua jenazah dari Johor.
"Selepas upacara penghormatan di Kuala Lumpur, jenazah dari Pagoh, Muar dan Segamat akan dibawa menaiki helikopter Nuri ke kampung masing-masing.
"Saya berharap, semua rakyat Malaysia tidak mengira kaum, agama dan fahaman politik dapat memberi penghormatan secara tertib terhadap mangsa," katanya selepas merasmikan Mesyuarat Perwakilan UMNO Bahagian Tanjong Piai di sini semalam.
Jumaat lalu, Kosmo! melaporkan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan 22 Ogos ini sebagai hari berkabung negara berikutan ketibaan jenazah warga Malaysia mangsa nahas pesawat MH17 di Ukraine bulan lalu.
Muhyiddin berkata, satu istiadat penghormatan jenazah tragedi tersebut akan diadakan pada hari tersebut di Kompleks Bunga Raya Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), Sepang.


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2014&dt=0817&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_07.htm#ixzz3AbI2koOE 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment