Saturday, September 13, 2014

Pungutan suara Scotland tidak menentu


SEORANG penyokong penyatuan Scotland memegang sepanduk yang tertera perkataan menolak kemerdekaan pada satu perhimpunan di Glasgow pada 12 September lalu.- AFP


LONDON - Satu tinjauan pendapat semalam menunjukkan pungutan suara bagi menentukan kemerdekaan Scotland daripada United Kingdom (UK) pada minggu hadapan makin sengit.
Ia berikutan keputusan hampir setara antara golongan yang menentang kemerdekaan dan penduduk yang menyokongnya.
Tinjauan pendapat kali ini yang dilakukan oleh firma YouGov untuk akhbar Times dan Sun mendapati 52 peratus penduduk Scotland menentang penamatan penyatuan selama 300 tahun dalam UK manakala 48 peratus lagi menyokong.
Bagaimanapun, tinjauan melibatkan 3,000 responden itu mendapati momentum kempen prokemerdekaan kini semakin perlahan.
Keputusan terkini itu berbeza daripada hasil tinjauan serupa
Ahad lalu apabila 51 peratus penduduk Scotland didapati menyokong kemerdekaan.
"Perubahan itu antara lain berpunca daripada kempen bekas Perdana Menteri UK, Gordon Brown yang memberi amaran kekurangan peluang pekerjaan dan kelemahan kewangan menanti penduduk Scotland jika mereka memilih untuk merdeka," kata Presiden YouGov, Peter Kellner.
Dalam pada itu, beberapa buah bank UK termasuk Royal Bank of Scotland dan Lloyds mengesahkan akan memindahkan ibu pejabat masing-masing ke London jika kemerdekaan berlaku.
Terdahulu, beberapa firma peruncit turut memberi amaran pengguna di Scotland berdepan harga barangan lebih tinggi jika wilayah itu berpisah daripada UK. - dpa


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2014&dt=0913&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_04.htm#ixzz3D95SU8Yr 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment