Saturday, September 13, 2014

Tentera Pakistan guna bahan letupan alih laluan banjir dari bandar utama



GAMBAR menunjukkan tebing sebuah terusan diletupkan oleh tentera Pakistan bagi mengalihkan laluan air banjir semalam.- AFP


MULTAN - Pihak berkuasa Pakistan kelmarin bertindak melindungi dua bandar raya utama daripada ditenggelami banjir dengan menyediakan bahan letupan bagi kegunaan melencongkan aliran banjir.
Banjir dan tanah runtuh akibat hujan lebat selama beberapa hari telah meragut lebih 450 nyawa di Pakistan dan India setakat ini.
Di Pakistan kelmarin Pihak Berkuasa Pengurusan Bencana Negara (NDMA) menyatakan, lebih 1.8 juta penduduk negara itu kini terjejas akibat banjir.
Di negara jirannya India, antara 300,000 hingga 400,000 orang masih terperangkap di wilayah Kashmir dengan talian telefon terputus berhari-hari manakala bekalan air dan makanan semakin berkurangan walaupun banjir mula surut.
Tentera Pakistan kelmarin menanam bahan letupan sebagai persiapan meletupkan tiga terusan strategik untuk melencongkan aliran air jauh dari bandar Muzaffargarh dan Multan yang terletak dalam wilayah Punjab di selatan negara itu.
Kedua-dua bandar raya itu merupakan hab industri kapas di Pakistan.
"Terusan-terusan itu akan diletupkan jika air banjir masih tidak surut," kata seorang pegawai kanan kerajaan di Multan.
Langkah serupa dilakukan Rabu lalu bagi melindungi bandar Jhang selepas 10,000 orang dipindahkan dalam tempoh semalaman akibat banjir.
Dalam perkembangan berkaitan, tentera Pakistan menyatakan, pihaknya telah menyelamatkan 22,000 orang yang terperangkap akibat banjir di sekitar Punjab dan wilayah Kashmir yang ditadbir Pakistan. - AFP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2014&dt=0913&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_02.htm#ixzz3D96Hr3y1 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment