Foto Sinar Harian
Foto Sinar Harian
KUALA LUMPUR - Jabatan Agama Islam (Jawi) mengeluarkan surat perintah hadir ke Jawi kepada seorang lelaki yang dipercayai dapat membantu siasatan berhubung ajaran sesat Milah Ibrahim@Abraham.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir berkata, ia adalah susulan tangkapan 22 individu termasuk lima wanita dan tujuh kanak-kanak dalam operasi di sebuah rumah kedai, Jalan Cheras, malam semalam.

"Kita mendapati ajaran sesat tersebut difahamkan tersebar sejak tahun lalu di Lembah Klang, Jawi telah mengenalpasti individu tersebut," katanya.

Menurutnya, kesemua individu yang ditahan itu disiasat di bawah Seksyen 4, Akta Kesalahan Jenayah Syariah (Wilayah-wilayah Persekutuan) 1997 atas kesalahan disyaki doktrin palsu dan Seksyen 5 Akta Kesalahan Jenayah Syariah (Wilayah-wilayah Persekutuan) 1997 atas kesalahan disyaki mengembangkan doktrin agama.

"Kita turut merampas dua kitab anak, al-kitab, al-Quran dan terjemahan dan buku nota serta peralatan komputer," katanya.

Sementara itu, Pengarah Jawi, Paimuzi Yahya berkata, pihaknya melakukan risikan sejak tiga bulan lalu.

"Kita cuba melakukan beberapa serbuan tetapi ada halangan," katanya.

Katanya, pengikut ajaran tersebut dipercayai terdapat nabi selepas Nabi Muhammad SAW dan mereka turut tidak menunaikan solat.

"Kita mendapat laporan daripada keluarga yang ditahan. Kita mohon orang awam yang dapat mengesan ahli yang mengamalkan ajaran tersebut boleh tampil ke Jawi untuk bantu siasatan," katanya.