BISIKAN nasihat ibu di telinga menjadi kata azimat kepada beliau meneruskan perjuangan politiknya. Berada di kerusi nombor satu negeri Selangor, beliau terus mengatur langkah memimpin negeri ini dengan penuh yakin.

Meskipun dilanda pelbagai kontroversi sehinggalah mengheret ibunya ke kancah politik, beliau tetap tenang menangkis fitnah dan tohmahan musuh.

Semalam, genaplah sebulan Mohamed Azmin Ali menerajui negeri ini. Ikuti sambungan temubual Penasihat Editorial Sinar Harian, Datuk Abdul Jalil Ali, Editor, Lailatun Khalilah Nasir, wartawan, Mohd Syairi Mohamad Shaari dan jurufoto, Afiq Razali yang melakukan kunjungan hormat ke pejabatnya, baru-baru ini.

Boleh YAB kongsikan apakah fikiran pertama yang terlintas di fikiran YAB ketika menerima surat pelantikan dari pihak istana?

Terima kasih. Sejujurnya saya tidak tahu apaapa. Saya dipanggil untuk ditemuduga oleh pihak istana dan ini kali pertama saya menghadap Tuanku secara bersemuka selain urusan rasmi sebagai Adun dan Ketua BBC.

Pada pertemuan kali pertama itu, Tuanku titahkan harapan baginda terhadap Selangor. Tetapi belum ada sebarang keputusan ketika pertemuan itu. Saya difahamkan Tuanku ada dua nama lagi yang dicadangkan dan saya diberitahu, saya adalah orang ketiga yang ditemuduga.

Sehinggalah saya dimaklumkan pada hari Isnin, 22 September 2014, jam 3.36 petang secara rasminya saya menerima surat daripada pihak istana yang mengesahkan pelantikan saya sebagai menteri besar baharu.

Saya terus sujud syukur di pejabat sejurus menerima pelantikan itu. Kemudian saya memaklumkan kepada parti dan parti memberi dokongan kepada saya.

Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail mengumumkan tarik diri dari pencalonan sebagai menteri besar, malah beliau sendiri mengusulkan supaya saya dicalonkan oleh parti. Saya mendapat sokongan dari Biro Politik dan Majlis Pimpinan Pusat serta sokongan dari DAP. Sokongan dari PR cukup padu.

Boleh YAB ceritakan apakah yang dibisikkan oleh ibu YAB ketika mendapat restunya?

Sebelum ini, banyak pihak melontarkan fitnah kepada saya dengan mengatakan saya mempunyai masalah dengan ibu saya. Fitnah ini memang tidak adil kepada diri saya kerana saya mempunyai hubungan yang cukup rapat dengan ibu dan arwah ayah. Malah, ayah saya juga adalah insan yang mempertahankan saya apabila insiden pada 1998.

Selama setahun beliau terpaksa menanggung kesusahan dan hampir setiap minggu arwah berulang alik masuk Institut Jantung Negara dan meninggal dunia pada Julai 1999.

Begitu pun, arwah sempat berjumpa Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk memohon maaf bagi pihak keluarga di atas tindakan Ummi  Hafilda dan ayah saya meninggal di dalam dakapan saya.

Setelah meninggal, ibu saya tinggal seorang dan sebagai anak yang kasih dan hormat kepada ibu, saya laksanakan tanggungjawab sebagai anak, saya lakukan semampu saya. Tetapi bila timbul isu fitnah ini, saya rasa perkara ini tidak sepatutnya dan saya terkilan mengenainya.

Saya mahu tegaskan, saya tidak pernah mengheret ibu saya dalam kancah politik dan apabila timbulnya isu fitnah ini, antara orang pertama yang menasihati saya agar tabah dan bersabar adalah Tok Guru, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Saya cukup terkesan dengan tindakan Nik Aziz kerana beliau banyak memberi semangat dan kekuatan untuk saya berdepan situasi itu.

Saya ingat ketika ada pihak berusaha menyebarkan fitnah dengan gambar lucah, orang pertama yang memanggil saya ke Kota Bharu adalah Nik Aziz. Nik Aziz jugalah orang pertama yang membuat kenyataan secara terbuka mempertahankan saya lebih awal dari rakan dalam parti.

Dalam isu saya sebagai anak derhaka, orang yang paling awal menasihati saya adalah Nik Aziz. Beliau pesan pada saya, supaya menjadi anak yang soleh dan dihormati.

Berbalik kepada soalan tadi, apabila saya selesai mengangkat sumpah sebagai menteri besar di istana, saya ke rumah ibu di Hulu Kelang untuk mendapatkan restu.

Ibu saya cukup gembira dengan pelantikan ini dan menasihati saya supaya mentadbir Selangor dengan jujur, amanah dan jangan menzalimi mana-mana pihak. Pesanan ibu yang akan saya pegang sampai bila-bila.