Saturday, November 29, 2014

Kenapa kita tiada?

Oleh Kalidevi Mogan Kumarappa

kalidevi@hmetro.com.my
Kuala Lumpur: Kenapa Belgium berada dalam Pasukan Siasatan Bersama (JIT) sedangkan Malaysia sebagai negara pemilik pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) MH17 tiada di dalam organisasi itu?
Itu persoalan ditimbulkan Presiden Gerakan Antarabangsa untuk Dunia Keadilan (JUST), Dr Chandra Muzaffar mengenai wakil negara ini yang ‘tercicir’ daripada senarai anggota JIT yang menyiasat insiden MH17 ditembak jatuh di Ukraine.
Memetik tulisannya di laman web, Pusat Kajian Globalisasi, Dr Chandra berkata kegagalan Malaysia menyertai JIT mungkin ada kaitan dengan pendirian Malaysia yang tidak berpihak kepada mana-mana negara atau menyertai pihak yang menuduh Russia mendalangi kejadian berkenaan.
Beliau berkata, Malaysia mempunyai lebih hak untuk berada dalam JIT daripada beberapa anggota lain dan menyatakan harapan bahawa resolusi menyokong permintaan itu akan dimasukkan dalam Perhimpunan Agung UMNO yang sedang berlangsung.
“Seseorang boleh faham alasan Ukraine berada dalam pasukan berkenaan berikutan pesawat itu ditembak jatuh di negara itu dan pada masa sama Belanda turut menyertai pasukan siasatan kerana pesawat itu terbang dari Amsterdam.
“Tetapi kenapa Belgium berada dalam JIT? Adakah kerana Brussels adalah pusat pentadbiran Kesatuan Eropah (EU) dan EU mungkin mempunyai beberapa tanggungjawab ke atas penerbangan penerbangan komersial di benua?
Dapatkan akhbar Harian Metro untuk berita selanjutnya.
Artikel ini disiarkan pada : Sabtu, 29 November 2014 @ 6:29 AM


DR Chandra
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/12828#sthash.i50e22Hn.dpuf

No comments:

Post a Comment