Saturday, November 29, 2014

PAU 2014: Pucuk Pimpinan Digesa Serius Tangani Rasuah - Wakil Wanita


Diterbitkan: Jumaat, 28 November 2014 8:34 PM
Wakil Pergerakan Wanita Umno, Datuk Maznah Hamid menyampaikan perbahasan usul ekonomi sempena Perhimpunan Agung Umno ke-68 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) pada Jumaat. -foto BERNAMA.

KUALA LUMPUR: Wakil Wanita Umno menggesa pucuk pimpinan parti mengambil serius terhadap isu berkaitan intergriti dan rasuah jika parti itu ingin  memperoleh semula kepercayaan daripada rakyat. 
Datuk Maznah Hamid berkata pada ketika ini Malaysia berada di kedudukan ke-53 daripada 177 negara dalam indeks persepsi rasuah yang dikeluarkan Transparency International dan Global Financial Integrity (GFI).
"Tindakan tegas harus diambil terhadap ahli politik dan penjawat awam yang terlibat dengan rasuah.
"Kita harus serius dalam membanteras isu ini sekiranya kita mahu mengembalikan keyakinan rakya kepada Umno, " katanya ketika membahaskan usul ekonomi pada Perhimpunan Agung Umno 2014 di Dewan Perdangangan Dunia Putra (PWTC) pada Jumaat.
Beliau turut membangkitkan isu kedudukan sosial yang tidak seimbang antara kaum Bumiputera dengan kaum lain yang dijangka menghasilkan jurang yang lebih besar dalam beberapa tahun akan datang menurut laporan yang dikeluarkan oleh Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (Pemandu). 
"Mengapa perkara ini berlaku? Ia boleh menyebabkan timbulnya sentimen rasis yang menakutkan. 
"Adakah kita mahu perkara seperti ini berlaku?," katanya.

Beliau turut mengajak masyarakat Bumiputera menceburi bidang keusahawanan dan tidak bergantung kepada amalan sewa beli semata-mata. 

No comments:

Post a Comment