Monday, January 26, 2015

Ritual Keagamaan Paling Ngeri di Dunia ,Berpuasa Sehingga Mati.

 Berpuasa merupakan salah satu ibadah keagamaan umum di beberapa agama di seluruh dunia. Namun, ada beberapa budaya mempunyai ritual puasa yang ekstrem. Bahkan orang yang berpuasa tersebut sehingga mati.

Seperti disiarkan dari odditycentral.com, ritual 'Santhara' ini merupakan sebahagian daripada Jainisme, salah satu agama tertua di dunia. Para peserta dikehendaki untuk membuat sumpah untuk berhenti makan sampai mereka benar-benar meninggal.


Menurut kepercayaan ini, cara tersebut untuk membersihkan diri daripada karma buruk dan mencapai 'Moksha' yakni, pembebasan dari kitaran duniawi kematian dan kelahiran semula. Setiap tahun, ratusan Jainisme di India mengambil sumpah kejam ini. Menariknya, lebih dari 60 peratus daripada peserta adalah perempuan. Kaum perempuan diyakini lebih keras kepala daripada lelaki.


 Dalam agama Jainisme, ritual ini lebih banyak dilakukan oleh orang yang sakit teruk, tetapi orang yang sihat juga boleh mengambil bahagian. Ketika peserta merasa bahawa dia telah memasuki tahap akhir dari hidupnya, ia boleh meminta izin dari rakan-rakan, keluarga dan guru untuk melakukan Santhara. Setelah diluluskan, peserta berpuasa dari makan dan minum secara beransur-ansur. Selama masa itu dia perlu belajar untuk melepas hasrat duniawi. Jika dia tidak mampu, bererti dia telah mengagalkan sumpahnya dan harus segera berhenti berpuasa.


Hingga saat ini, satu-satunya orang yang berjaya menjalani Santhara hingga rekod 87 hari iaitu sami berusia 60 tahun bernama Sadhvi Charan pada tahun 2009. Maklumat ini diterbitkan di akhbar tempatan dan dianggap peristiwa penting bagi para Jain. Amalan Santhara diikuti oleh puluhan ribu orang di seluruh dunia, kira-kira 20 ribu orang mengikuti proses kematian Sadhvi Charan.


Cuba kita bayangkan, berpuasa hingga mati adalah perkara yang sangat susah dilakukan, harus menahan segalanya dari kehidupan duniawi. Perkara ini banyak menjadi pertentangan kerana berbeza dengan apa yang kita percayai, namun begitulah kehidupan ritual di India.
zamrispoon

No comments:

Post a Comment