Tuesday, March 10, 2015

Pengantin ditahan sebelum berkahwin dapat ganti rugi £21,000


SUN dan suaminya hanya sempat bergambar tanpa upacara perkahwinan pada hari mereka ditangkap polis.– AGENSI


LONDONDERRY, Ireland – Sepasang suami isteri menerima wang pampasan sebanyak £21,000 (RM116,750) selepas pihak polis melakukan kesilapan menahan mereka sejurus sebelum ikrar perkahwinan dilafazkan.
Pasangan tersebut, Neil Elwee, 28, dan isterinya, Yanan Sun, 22, ditahan ketika berada dalam upacara perkahwinan mereka pada 19 Julai 2011 di sini di hadapan kira-kira 50 orang yang terdiri daripada ahli keluarga dan rakan terdekat.

PASANGAN ini meneruskan upacara perkahwinan pada keesokan harinya dengan hanya berpakaian kasual.– AGENSI


Sun yang kini ibu kepada dua orang anak, meluahkan rasa kecewanya kerana mereka ditahan selama empat jam walaupun pihak polis sedar dalam tempoh masa 40 minit bahawa tangkapan itu merupakan satu kesilapan.
Mereka sebelum itu disyaki cuba mengatur satu perkahwinan palsu.
"Ketika berada di balai polis, Neil memberitahu rakan yang berada di hotel itu untuk meneruskan majlis berkenaan tanpa kehadiran kami berdua kerana tidak mahu mengecewakan semua yang hadir, malah kami juga sudah bayar untuk majlis tersebut," kata Sun.

PASANGAN Elwee dan Sun kini dikurniakan dua cahaya mata.– AGENSI


Tambahnya, upacara perkahwinan dijalankan semula pada keesokan harinya tanpa pakaian pengantin dan rakan-rakan kecuali ahli keluarga terdekat.
Tidak puas hati dengan detik memalukan itu, pasangan suami isteri tersebut membuat aduan terhadap pegawai polis yang menahan mereka pada Jun 2012 menyebabkan empat pegawai digantung tugas selain menerima sejumlah pampasan. – AGENSI


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2015&dt=0310&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_01.htm#ixzz3Tx79fbI7 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment