Zunar dakwa karya dirosakkan
Zunar ketika melihat lukisannya. - Foto ihsan Zunar
SHAH ALAM – Kartunis politik Zulkifli Anwar Ulhaque atau dikenali sebagai Zunar akan mengambil tindakan undang-undang terhadap Polis DiRaja Malaysia (PDRM) atas dakwaan gagal menjaga dan mengendalikan lukisan asli miliknya dalam satu rampasan pada tahun 2010.

Menerusi satu kenyataan hari ini, Zunar mendakwa, terdapat banyak kerosakan dan ‘kecacatan’ pada lukisan aslinya.

“Ditemani oleh peguam, Michelle Yesudas, saya menerima kedua-dua bahan karya tersebut di Balai Polis Salak Tinggi pada hari Jumaat 20 Mac yang lalu.

"Bagaimanapun, untuk satu lagi karya Cartoon-O-Phobia, saya berpuas hati memandangkan buku-buku tersebut masih dalam keadaan baik.

"Lukisan tersebut telah dilipat dan menyebabkan ia rosak teruk. Saya ingin menegaskan di sini bahawa lukisan tersebut adalah asli dan dengan itu sewajarnya dikendali dan urus dengan hormat. Memandangkan ianya di bawah jagaan polis, mereka harus bertanggung jawab kerana merosakkannya,” katanya.

Pada Julai 2012, Zunar telah menang kes saman ke atas kerajaan dan empat yang lain berhubung tindakan pihak berkuasa merampas 66 buku dan satu lukisannya pada 2010.

[ARTIKEL BERKAITAN: Kartunis Zunar menang kes saman kerajaan]

Sementara itu, jelas Zunar lagi, beliau tidak akan bertolak ansur dalam hal ini.

"Saya telah mengarahkan peguam untuk mengambil langkah perundangan yang perlu terhadap pihak polis kerana gagal menjaga keaslian lukisan saya,” tegasnya.