MyKitchen
Masyarakat tempatan menggemari roti canai.
"SAYA sungguh terharu, bayangkan ada Mat Salleh yang sanggup pandu kereta lebih tiga jam untuk makan roti canai saya buat, itu antara kejayaan saya,” kata pengasas restoran Melayu di bumi Zurich, Switzerland, Zamri Ismail, 49.

Restoran Zamri yang diberi nama My Kitchen itu berdiri teguh di tengah-tengah kota Zurich dengan beridentitikan Melayu sepenuhnya.

Katanya, walaupun terpaksa bersaing dengan lebih 1,400 restoran lain di Zurich, namun tarikan masakan Melayu nyata berbisa kerana mendapat tempat di hati rakyat Switzerland.

“Mereka sangat sukakan masakan Melayu, Alhamdulillah ramai masyarakat sana yang sudah mengenali Malaysia menerusi My Kitchen.

“Semua masakan tradisional Melayu saya sediakan, antara yang menjadi pilihan mereka selain roti canai adalah nasik lemak daun pisang, sate, rendang dan kuih-muih tradisional kita.

“Manakala jualan roti canai, hampir 200 biji dijual setiap hari, selain semua masakan yang disediakan habis dijual, “ katanya.

[ ARTIKEL BERKAITAN: Restoran Melayu buka mata Mat Salleh di Zurich ]

Sementara itu ketika ditanya apakah rahsia roti canainya sehingga menjadi kegilaan masyarakat di sana sehingga sanggup meredah perjalanan lebih tiga jam, Zamri berkata, rasa roti canai tersebut merupakan rahsia kejayaannya.

“Mereka kata roti canai itu rasa seperti roti canai asli dari Malaysia, selain itu ia juga rangup,” katanya.

Jelasnya apa yang lebih menarik cara mereka makan roti canai juga sama sepertimana kita di Malaysia.

“Kami ajar mereka makan guna tangan,...sebab kita cakap kalau di Malaysia kita guna tangan, sejak itu mereka amalkan cara kita,” katanya.

My Kitchen ditubuhkan pada tahun 2013 di bumi Zurich, ia diubahsuai Zamri dan isterinya, Norsalina Abdullah dengan menggunakan hasil duit simpanan selepas beberapa tahun merantau di bumi Swiss.