Restoran Melayu buka mata Mat Salleh di Zurich
Antara pengunjung tempatan yang menjamu selera di Restoran My Kitchen.
‘HEBAT dan membanggakan’ apabila sebuah restoran jati anak Melayu berjaya menerobos cita rasa Mat Salleh di bumi Zurich, Switzerland sehinggakan berjaya menjadi antara restoran pilihan dan popular di bumi Eropah.

Apa yang lebih mengkagumkan restoran tersebut dinobatkan sebagai restoran nombor satu selama tiga bulan pada tahun 2014 oleh portal Tripadvisor, mengalahkan lebih 1,400 restoran sekitar Zurich.

Malahan, My Kitchen sekarang menjadi satu ikon utama restoran halal, Melayu dan makanan Asia di Eropah.

Pemiliknya, Zamri Ismail, 49, berkata antara punca pencapaian tersebut adalah kerana cita rasa masakan Melayu asli serasi dengan selera antarabangsa.

“Roti canai, rendang, teh tarik, nasi lemak, ikan pais, sate ayam antara pilihan utama mereka. Kami benar-benar terkejut dengan sambutan tersebut, rupa-rupanya mereka suka masakan Melayu asli.

Pencapaian itu, katanya telah menyebabkan pihak akhbar tempatan Zurich dan pengkritik restoran temu ramah dia sebanyak 2 kali dan menyiarkan artikel yang berjudul ‘kenapa masyarakat perlu pergi ke restorannya’.

Restoran yang menyajikan makanan Melayu halal itu, turut menjadi pilihan semua generasi termasuk ahli korporat, pelajar dan pelancong, selain kerabat diraja yang melawat Zurich.

“Ada yang terkejut ada restoran anak Melayu di Zurich, terutama pelancong dari Malaysia.

“Selain itu pengunjung ke restoran kami adalah warga antarabangsa dari seluruh pelusuk dunia dan ada yang belum melawat Malaysia atau merasa makanan Malaysia. Mereka kagum dengan konsep ‘we make you feel at home’,” katanya.

Dalam pada itu katanya, selain masakan utamanya seperti nasi lemak, dia turut menyediakan kuih-kuih tradisional Melayu.

Kuih ketayap dan sagu gula melaka menjadi kegemaran masyarakat antarabangsa sebagai pilihan pencuci mulut.

My Kitchen ditubuhkan pada tahun 2008 di bumi Zurich bermula dengan konsep 'take a way' dan ianya diubahsuai pada awal 2014 kepada konsep restoran atas permintaan pelanggan setia.

Pasangan yang telah lebih 17 tahun mencari rezeki di bumi Switzerland turut berkongsi pengalaman pelanggan mereka menerusi laman Facebook 'My Kitchen Zurich'.

Bagi pemiliknya, sebagai anak Melayu dan Malaysia dia berbangga dengan pencapaiannya dan berharap anak Melayu lain di tanah air menanam ‘niat’ yang sama dengannya.

Baginya, anak Melayu boleh berjaya walau di mana mereka berada, yang penting kesungguhan dan semangat yang tinggi.